Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
Aanstaande donderdag is het zover, de importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden ingevoerd. Hierdoor worden modellen uit het Aziatische land duurder voor de Europese klant.
Waarom worden ze ingevoerd? Dat heeft alles te maken met de subsidie die de Chinese overheid geeft aan fabrikanten van EV’s. De Europese Commissie heeft dit vastgesteld waarna de EU heeft besloten dat het hier om oneerlijke concurrentie gaat.
Importheffingen Chinese elektrische auto’s
Die oneerlijke concurrentie moet dus opgeheven worden door meer importheffingen op Chinese elektrische auto’s. Hoeveel die extra heffing bedraagt, verschilt per fabrikant.
De heffing bedraagt op dit moment 10 procent. Dat percentage blijft staan en daar komt nog maximaal 35,3 procent bovenop. Fabrikant SAIC Motor, van bijvoorbeeld MG, krijgt die zwaarste importheffingen. Er moet bij invoering 45,3 procent extra betaald worden.
Er zijn ook Chinese fabrikanten van elektrische auto’s die minder hard geraakt worden. Zo moet er voor BYD’s 17 procent meer afgetikt worden. Overigens is dat alsnog een aanzienlijk percentage. De nieuwe importheffingen gelden voor vijf jaar.
China heeft klacht ingediend
China is het natuurlijk niet eens met de heffingen en heeft al gedreigd met tegenmaatregelen. Daarbij heeft het land een klacht ingediend bij de WTO en wil het samenwerken om escalatie van het handelsconflict te voorkomen. Een handelsoorlog zal immers geen economie goed doen.