Definitief: nieuwe BMW 4 Serie heeft enorme nieren
Na verschillende concepts, teasers en spionagefoto’s weten we het nu zeker: de nieuwe BMW 4 Serie heeft een enorme grille. De heren uit München presenteren vandaag officieel hun nieuwe sportcoupé.
Vorig jaar liet BMW ons op de IAA in Frankfurt even schrikken. Het presenteerde toen de wonderschone Concept 4, maar niemand had het daarna nog over het fraaie lijnenspel van die auto. Het ging in de weken daarna maar om één ding: de opzichtige grille. BMW gaf aan dat het met die concept enkel de reacties op het nieuwe front wilde testen. Maar ondertussen verschenen er wel verschillende spionagefoto’s waarop die grote nieren wel degelijk terugkwamen. Zelfs de elektrische i4 Concept, die begin dit jaar verscheen, had dezelfde smoel.
Bewuste keuze
Vandaag maakt BMW een einde aan de geruchtenmolen. Het presenteert de nieuwe 4 Serie Coupé die inderdaad dezelfde nieren als de Concept 4 heeft. Maar tegelijkertijd zijn ook de lijnen van die fraaie concept grotendeels overgenomen. Over smaak valt niet te twisten, dus daar laten we het ook bij. We kunnen je wel vertellen wat de gedachte achter dat alles is.
Adrian van Hooydonk, designbaas van BMW, vertelde ons op diezelfde IAA vorig jaar dat de neuzen van de verschillende BMW’s te veel op elkaar lijken. Kijk inderdaad naar het front van de huidige BMW 3, 4 en 5 Serie en je ziet dat de neuzen inderdaad veel (en misschien dus wel te veel) op elkaar lijken. En dat moet anders volgens Van Hooydonk. Elk model moet volgens hem een sterk eigen gezicht krijgen en daar heeft de grille een enorme invloed op. De nieuwe 4 Serie heeft dus een geheel eigen combinatie van nieren en lichtunits, waardoor-ie een eigen gezicht krijgt. En dus is het niet zo dat elke BMW straks zo’n zelfde smoel krijgt. Integendeel.
Rustiger ontwerp
Kijken we naar de rest van het ontwerp, dan is het lijnenspel veel rustiger geworden ten opzichte van de vorige 4 Serie. Van Hooydonk vertelde vorig jaar aan Autovisie dat de designtaal van BMW de laatste jaren te druk was geworden, en dat het daarom op zoek is gegaan naar ‘minder lijnen die meer vertellen’. De Concept 4 was al getekend volgens die filosofie, en ook het productiemodel wijkt daar niet van af. Zo bevat de zijkant nu grofweg maar twee lijnen die het koetswerk domineren. De onderste lijn houdt de 4 Serie optisch laag bij de grond, terwijl de lijn boven de achterste wielkasten de auto een stevige schouderpartij geeft.
Op de achterzijde van de 4 Serie vinden we lichtunits volgens het nieuwe BMW-ontwerp, die we in grote lijnen ook al terug hebben gezien op de nieuwe 3 en 8 Serie. De vorm van de led-strip van de Concept 4 is behouden gebleven. Het interieur van de nieuwe 4 Serie kennen we al en komt rechtstreeks uit de huidige 3 Serie. En dat is geen minpunt, want dat is een erg prettige plek om in te zijn.
Lager zwaartepunt
Technisch leunt de nieuwe 4 Serie flink op de huidige 3 Serie, maar BMW verzekert dat de nieuwe coupé wel degelijk een ander karakter heeft. De nieuwe Coupé ligt 5,7 centimeter lager op het asfalt dan zijn broer met vier deuren, waardoor ook het zwaartepunt 2,1 centimeter lager ligt. Ook heeft de 4 Serie een grotere spoorbreedte (2,3 centimeter) achter dan de Dreier. BMW heeft gekozen voor een negatief camber bij de voorwielen. Daardoor staan ze iets schuiner onder de auto, waardoor de Coupé meer op de binnenzijde van de banden rolt. Verder zijn de variabele dempers sportiever afgesteld, heeft de 4 Serie aangepaste veerpoten en zijn er verstevigingen rond de achteras toegevoegd om de auto stijver te maken.
De nieuwe 4 Serie verschijnt aan het einde van het jaar met drie benzinemotoren en een dieselmotor. Begin volgend jaar komen daar nog twee dieselmotoren bij. De sterkste 4 Serie is vooralsnog de M440i, met een drieliter zes-in-lijn die goed is voor 374 pk en 500 Nm. Wie tevreden is met minder, kan kiezen voor de 430i en 420i. Die hebben beide een tweeliter viercilinder, met respectievelijk 258 en 184 pk. Dieselen kan vooralsnog enkel met de 420d. Die zelfontbrander met vier cilinders wordt bijgestaan door een 48 Volt-systeem en heeft een vermogen van 190 pk. De 420d wordt standaard geleverd met achterwielaandrijving, maar een xDrive-systeem is ook leverbaar.
BMW M4
Volgend jaar komen er op dieselgebied nog twee zespitters bij: een 430d met 286 pk en een M440d met 340 pk. Ook die zelfontbranders zijn standaard MHEV’s en hebben vierwielaandrijving. Over een M4 geeft BMW nog niets prijs. Hoewel alle nieuwe 4 Series standaard met een achttraps Steptronic-automaat worden geleverd, kun je bij het absolute topmodel nog kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak. Dat liet BMW vorig jaar al weten.
De BMW 4 Serie verschijnt eerst enkel als coupé, later volgen er meer carrosserievarianten. Zo verschijnt er uiteraard ook een Gran Coupé, volgend jaar start in München de productie van de volledig elektrische i4. Over die auto vertellen we je deze week meer. De 4 Serie Coupé verschijnt in oktober, Nederlandse prijzen deelt de importeur in een later stadium.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto