Nu definitief: Renault komt met moderne opvolger van legendarische 4
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Frenault_4_2.jpeg)
Het hing al maanden in de lucht, maar het is nu officieel. Renault komt écht met een moderne interpretatie van de legendarische 4.
Lang was het een gerucht dat Renault de iconische 4 nieuw leven zou inblazen. Toen het begin dit jaar nieuwe plannen voor de toekomst deelde en het voor ‘t eerst de fraaie en moderne 5 liet zien, sprak ceo Luca de Meo tussen de regels door al over de komst van nóg een moderne klassieker.
Patenttekeningen door Autovisie
Het zou de iconische 4 zijn, de meest iconische Renault aller tijden en bovendien de tegenhanger van dat andere Franse icoon: de Citroën 2CV. Begin mei deelde Autovisie als een van de eerste media ook al de patenttekeningen van de nieuwe 4 die Renault had ingediend bij het Europese patentbureau. Alles leek erop dat een nieuwe variant inderdaad werkelijkheid zou worden.
Moderne en elektrische Renault 4 lijkt er echt te komen, dit is ‘m!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2Frenault4render.jpeg)
Inmiddels is het hoge woord eruit, want Renault zegt vandaag ook ‘een andere magische, iconische ster die momenteel de naam 4ever draagt, nieuw leven inblazen om er een tijdloze klassieker van te maken’. Duidelijk dus: Renault komt binnen afzienbare tijd met een moderne 4. Ook fraai: het laat alvast schetsen zien van een bedrijfswagen-versie van de 4. De kans is dus groot dat we ook een heuse moderne Fourgonnette gaan zien!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2Frenault_4_fourgonnette_1.jpeg)
Zelfde platform
Dat Renault met een moderne 4 komt is gaaf, maar ook niet heel gek. De Franse fabrikant zit al een tijd in zwaar weer en komt nu met een uitbundig plan om weer aan de top te geraken. Nu nieuwe auto’s, en met name elektrische, steeds meer gebruikmaken van hetzelfde platform, gelooft Renault in de kracht van design en emotie. Vandaar dat het nieuwe auto’s bouwt die een knipoog zijn naar het verleden. En dan specifiek het verleden waar een groot deel van de Europeanen van gaat glimlachen. Dat zijn in het geval van Renault de 4 en 5, die in de vorige eeuw mateloos populair waren en nog altijd enorm geliefd zijn onder een groot publiek.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2F2021-Renault-eWays-2.jpg)
Net als de nieuwe Renault 5 staat ook de 4 op het CMF-B EV-platform. De twee auto’s maken dus gebruik van dezelfde architectuur en techniek, maar verschillen qua vormgeving. Bovendien vallen ze in andere segmenten. Waar de 5 een stadsauto wordt, is de nieuwe 4 naar alle waarschijnlijkheid een iets ruimere crossover met een grotere bodemspeling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F2021-RENAULT-5-PROTOTYPE-AND-RENAULT-5-TL.jpg)
Wanneer komt de Renault 4 op de markt?
Wanneer we de nieuwe Renault 4 gaan zien, is nog even afwachten. We verwachten ‘m wel redelijk snel, omdat Renault van plan is binnen vier jaar nog 7 nieuwe elektrische modellen te introduceren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had