Definitief: zoveel wegenbelasting betaal je komende jaren voor EV
Wel wegenbelasting, geen wegenbelasting, een gereduceerd tarief? Lange tijd was het niet duidelijk hoeveel wegenbelasting je in de toekomst voor een EV moest betalen. Nu zijn de recent geopperde plannen wat betreft motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s door de Eerste en Tweede kamer afgehandeld, waarmee de belastingtarieven definitief zijn geworden.
Vorig jaar werd nog gesproken over een ander belastingplan, waarbij EV-rijders komend jaar nog van een fikse korting zouden genieten, maar vanaf 2026 voltarief zouden betalen. Oneerlijk, vonden velen. Het wegenbelastingtarief wordt immers voor een groot deel bepaald op basis van voertuiggewicht en elektrische auto’s zijn door hun accu’s steevast honderden kilo’s zwaarder dan een vergelijkbare brandstofauto. Dit plan ging uiteindelijk niet door (en plug-in hybrides draaien voor de kosten op).
Wegenbelasting voor elektrische auto’s vanaf 2025
Op dit moment ben je met een elektrische auto vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting, in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd. Daar komt per 2025 echter een einde aan. Vanaf dat moment betaal je ook als EV-rijder wegenbelasting. Het eerste jaar geniet je nog van 75 procent korting. De jaren daarna loopt dat stapsgewijs terug.
Jaar | Hoeveelheid wegenbelasting voor elektrische auto’s |
---|---|
2024 | 0% |
2025 | 25% |
2026 | 60% |
2027 | 60% |
2028 | 60% |
2029 | 65% |
2030 | 70% |
Vanaf 2031 | 100% |
De Vereniging Elektrische Rijders is blij met de nieuwe plannen omdat er een einde komt aan de onzekerheid rondom de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. “Het verdwijnen van de vrijstelling en korting op de wegenbelasting hing namelijk al enige tijd boven de markt en zorgde voor terughoudendheid bij consumenten”, schrijft de vereniging.
Toyota als ideale roadtrip-occasion: lpg en geen wegenbelasting
Toch is de vereniging ook kritisch: “Door EV’s op een gelijke manier te belasten als benzineauto’s, valt de motorrijtuigenbelasting flink hoger uit voor een elektrisch voertuig. Dat komt omdat EV’s een stuk zwaarder zijn door de toevoeging van een batterij. Mensen die na 2030 voor een EV kiezen, worden eigenlijk dus bestraft voor hun duurzamere keuze.”