DeLorean gaat definitief nieuwe DMC-12’s bouwen
Hoewel DeLorean in het verleden maar in een korte periode één model produceerde, werd het wereldberoemd. Nu laat het merk weten opnieuw een aantal van die auto’s, de DMC-12, te bouwen.
De legendarische coupé, de DeLorean DMC-12, werd wereldberoemd door zijn rol als tijdmachine in de filmtrilogie Back to the Future (1985). De strak gelijnde koets werd getekend door onder andere Giorgetto Giugiaro en kreeg fraaie vleugeldeuren mee. Lotus-baas Colin Chapman ontwikkelde de prototypes verder door tot productiemodellen. De sportauto stond op een stalen ruggengraatchassis met twee y-vormige uitsparingen voor en achter, bijna identiek aan dat van de toen net geïntroduceerde Lotus Esprit. Op de polyester carrosserie werd ongelakt, roestvrijstalen plaatwerken bevestigd. Net voor de achteras werd de bekende 2,8 liter V6 PRV-motor geplaatst. Die krachtbron werd jaren daarvoor al ontwikkeld door Peugeot, Renault en Volvo (vandaar de naam PRV) en kwam ook in deze auto te liggen. De motor leverde 132 pk, dat via een handgeschakelde vijfbak of drietraps automaat naar de achterwielen gestuurd.
Veiligheid
In 2016 was DeLorean Motor Company, eigenaar van de naam DeLorean, al van plan om een gelimiteerde oplage van nieuwe, maar identiek aan de originele, DMC-12’s te bouwen. Nieuwe veiligheidseisen zijn dan natuurlijk een probleem, maar daar was toen al wat op bedacht. Sinds 2011 vroeg SEMA (Specialty Equipment Market Association) namelijk al om een wet die het mogelijk zou maken om dit soort voertuigen toch te produceren. Die kwam er in de vorm van de ‘Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Act’, die in 2015 werd voorgesteld. De wet zou het voor fabrikanten mogelijk maken om 325 auto’s per jaar te bouwen, die niet aan de strenge veiligheidseisen hoeven te voldoen.
Toch kwam die wet er maar niet door, omdat de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) simpelweg verzaakte om de regels op te stellen. In 2018 dreigde SEMA met een rechtszaak tegen de NHTSA, waardoor er schot in de zaak kwam. Inmiddels heeft het een document vrijgegeven waarin de regels voor de wet staan vastgesteld. James Espey, vice-president van DeLorean, heeft nu dan ook gezegd tegenover Hagerty bevestigd dat men is begonnen met het plannen van de productie van nieuwe DMC-12’s.
Krachtbron
Die auto krijgt waarschijnlijk een moderne krachtbron, goed voor zo’n 300 tot 350 pk. De oude PRV-motor mag sowieso niet terugkeren, omdat de nieuwe auto wél aan bepaalde emissie-eisen moet voldoen. Ook het interieur van de auto wordt gemoderniseerd. De koets van de nieuwe auto’s is grotendeels gelijk aan de originele modellen uit de jaren ’80. Wel krijgen ze nieuwe lichtunits mee. Ook het onderstel, de remmen en wielen worden natuurlijk aangepast ten opzichte van het originele model. De nieuwe auto’s krijgen immers meer dan het dubbele vermogen mee.
Het uiteindelijke model moet zo’n €100.000 kosten. Dat is dezelfde prijs die het merk in 2016 ook al communiceerde. Een originele DeLorean DMC-12 kun je tegenwoordig voor zo’n €60.000 kopen. Van de nieuwe auto’s moeten er in de toekomst een of twee exemplaren per week van de band rollen. Toch duurt het nog minstens een jaar voordat er auto’s worden geproduceerd, omdat de wetgeving de komende maanden nog precies moet worden vastgesteld. DeLorean heeft de orderboeken daarom ook nog niet geopend.
Reportage
Iedere autoliefhebber heeft wel iets met de DeLorean DMC-12. Hoewel het merk maar een kortstondig bestaan kende, hangt er een bijzonder verhaal rondom de oprichters en de legendarische auto. Onze redacteur Peter Hilhorst maakte jaren geleden een prachtige reportage over het mysterie rondom DeLorean. De pdf van dat verhaal kun je via deze link lezen.
Foto’s: Arno Lingerak
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce