DeLorean mag eindelijk bouwen, maar gaat elektrisch!
Het langverwachte ja-woord van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) voor de productiestart van DeLorean is eindelijk gegeven. Toch, de terugkeer van de sportcoupé duurt nog langer dan verwacht.
De fabrikant is hard geraakt door het ellenlange wachten op het NHTSA-besluit. Het bedrijf kon overleven, maar in de periode van liefst vijf jaar dat de Amerikaanse overheidsinstantie nodig had om de regels voor kleinserie-productie op te stellen, zag de onderneming personeel vertrekken, toeleveranciers verdwijnen en deelnemende partijen zich terugtrekken. Ondertussen nadert ook het einde van de beoogde aandrijflijn, want de homologatie van die krachtbron verloopt in 2022. Door een aanpassing door te voeren zou 2024 als eindjaar mogelijk zijn.
Koerswijziging
Met de gewenste productiestart van de aandrijflijn in 2017 had de levenscyclus van vijf jaar genoeg tijd geboden om in de tijd tot 2022 een nieuwe motor te ontwikkelen. Echter, aangezien het reeds 2021 is, kiest DeLorean voor een verdere uitstel van de marktintroductie. Het wijzigt van koers. DeLorean gaat voor de elektrische aandrijflijn. Dat model moet nu in een gelimiteerde serie in productie gaan. Met de elektromotor is DeLorean naar eigen zeggen klaar voor de toekomst.
160 km op volle accu
De specialist bouwde ooit al een elektrisch aangedreven DeLorean. Dat was in 2012. De auto werd op de New York International Auto Show gepresenteerd. Hij droeg de naam DMCev en beschikte over een 32 kWh lithium iron phosphate accupakket. De elektro-auto was in staat om 160 km op een volle accu te bereiken. De elektrische aandrijflijn zorgde er bovendien voor dat de DeLorean zijn beste prestatieniveau ooit neerzette. Hij haalde 200 km/h en tikte in zo’n zes tellen vanuit stilstand de 100 km/h aan. Het was de bedoeling om de elektrische DeLorean in 2013 op de markt te brengen voor een prijs van 95.000 dollar. De bouw zou in Texas plaatshebben, waar het bedrijf nog steeds is gevestigd.
Belangrijke uitspraak
Overigens is de uitspraak van het NHTSA een doorbraak, want tot voor kort maakte de overheid geen onderscheid tussen de verschillende modellen en fabrikanten. Of je nu miljoenen auto’s bouwde of een handvol; je moest aan dezelfde eisen voldoen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom de Aston Martin V12 Speedster en Ferrari SP Monza niet als straatauto in de Verenigde Staten verkrijgbaar zijn.
Ben jij ook een fan van de DeLorean DMC12? Vorig jaar schreven we ook over de terugkeer van de filmheld. Dat lees je in dit artikel, waar je tevens een fraaie reportage uit ons magazine omtrent de DeLorean kunt vinden. Ook gingen we in ons eigen land al eens op bezoek bij een eigenaar van een van ‘s werelds meest bekende auto’s:
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8