Denk de dikke bumpers weg en je ziet de nieuwe Renault 4
Dit studiemodel laat meer van de nieuwe Renault 4 zien dan je denkt. Denk de grote wielen, het dakrek en de overdreven zwarte bumpers, zijskirts en wielkastverbreders weg en voilà … de 4 zoals hij in 2025 op de markt komt.
Waarom grijpt Renault terug naar het verleden om naar de toekomst te gaan? Die vraag stelden we aan Renault-ontwerper Sandeep Bhambra. Hij had daar een duidelijk antwoord op. “Door de overgang naar elektrische aandrijving verliezen auto’s een deel van hun karakter. En als er iets is dat oudere modellen in overvloed hebben, dan is het karakter. De Renault 4 en 5 worden al decennia niet meer gemaakt, maar zijn nog steeds geliefd. Als je er een tegenkomt op de weg, kun je niet anders dan glimlachen.”
Het design van de klassieke Renault 4 heeft zoveel karakter
Dat zal, maar de jongere generatie, de generatie die de toekomstige elektrische auto’s gaat kopen, kent de Renault 4 en 5 toch niet? “Misschien heb je daar gelijk in”, zegt Bhambra, “maar dat neemt niet weg dat in oudere designs zoveel meer karakter schuilt. Kijk naar de moderne Fiat 500 en de Land Rover Defender. Moderne auto’s met een duidelijke link naar het verleden.”
Kun je té retro gaan? “Ja”, denkt Bhambra. “We hebben meerdere designs voor de Renault 4 geprobeerd, sommige heel erg retro. Maar die zijn het uiteindelijk niet geworden. Retro-ontwerpen verouderen snel.”
Zilveren deel is productiemodel, denk zwarte elementen weg
Toch zie je aan de Renault 4Ever Trophy duidelijk dat hij is geïnspireerd op het oer-viertje. De algehele vorm van de carrosserie, het kenmerkende raampje in de c-stijl, de verticale achterlichten, natuurlijk de horizontale grille met daarin twee ‘ronde’ koplampen, maar ook het kleine spoilertje boven de achterruit, die lijkt op het regengootje van de oude 4.
“Het zilveren gedeelte is het productiemodel”, legt Bhambra uit. “Alles wat zwart is, behalve het dak, is voorbehouden aan het studiemodel. Als je die elementen dus wegdenkt, krijg je een beeld van de uiteindelijke auto.”
Renault 5 wordt een traditionele hatchback, de 4 een SUV
Overigens wordt de Renault 4 in 2025 een echte b-segment SUV met zwarte randen om de wielkasten. Met zijn lengte van 4,06 meter is hij korter dan de Peugeot 2008 (4,30 meter), die ook door Sandeep Bhambra is ontworpen.
De gloednieuwe Renault 5, die in 2024 op de markt komt, is korter dan 4 meter en een traditionele hatchback. Beide staan op het CMF-BEV-platform van Renault en hebben uiteraard een volledig elektrische aandrijflijn. Je kunt de 4 en de 5 vergelijken met de Clio en de Captur.
Welke naam krijgt de nieuwe Renault 4? Dat is nog niet bekend
Er zijn nog geen specificaties bekend van de definitieve 4. Voor de concept car geeft Renault een vermogen van 140 pk op en een batterijcapaciteit van 42 kWh. Wat de actieradius is, houdt de Franse fabrikant onder de pet. Overigens is de definitieve naam van het productiemodel nog niet vastgelegd. “Wordt het 4, R4, 4Ever? We hebben daarover nog geen besluit genomen”, aldus Bhambra. Jammer is in ieder geval dat we nog zo lang op de nieuwe 4 en 5 moeten wachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze fraaie occasion van 25.000 euro rijd je eens in wat anders
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
De Renault 4 heeft een functie voor mensen die niet kunnen rijden
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets
-
Nieuwe gezinsauto van Renault is een allrounder met scherpe prijs
-
De nieuwe Renault Rafale is meer R.S. dan Espace
-
Tony is de enige in Nederland met deze exclusieve Renault
-
Elegante en betaalbare coupé heeft onterecht een slechte reputatie
-
Zie hoe Renault Clio RS op hoge snelheid de controle verliest tijdens trackday
-
De Renault Rafale rijdt niet zoals je verwacht
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen