Waarom het design van Volkswagen ID.3 facelift niet klopt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fvolkswagenid1-5-1.jpg)
Volkswagen laat een schets zien van de nieuwe VW ID.3. De auto wordt aankomend voorjaar onthult. Met deze illustraties geeft het merk alvast een voorproefje, maar of we daar blij mee moeten zijn…
De Volkswagen ID.3 is een populaire elektrische auto, en dat is niet onterecht. De EV biedt veel value for money, ziet er leuk uit en heeft goede rijeigenschappen. Echter, er zijn ook dingen die de VW minder goed doet.
Volkswagen ID.3 facelift
Zo wordt er al tijden geklaagd over het infotainment van de Volkswagen ID.3. Het gaat niet alleen om de opstarttijd die soms bedenkelijk lang is of de matige voorspelling van de actieradius. Nee, het zijn de knoppen waarmee je het infotainment bedient die de nodige kritiek krijgen. Daarbij valt de kwaliteit van het interieurmateriaal ook tegen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fvolkswagenid3.jpg)
Zelfs oud-CEO Thomas Schäfer merkte dit op en zei: “We hebben naar de ID.3-gemeenschap geluisterd.” Om deze reden werd de facelift van de Volkswagen ID.3 naar voren, 2023, geschoven. “De nieuwe Volkswagen ID.3 zal grote stappen maken op het gebied van kwaliteit, materialen en softwarestabiliteit. Het is een auto die voldoet aan waar we bij Volkswagen voor staan”, zei Schäfer dit jaar nog.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fvolkswagenid2-2.jpg)
Blijkbaar heeft Volkswagen toch niet geluisterd naar de kritiek van klanten en pers. De nieuwe designschetsen laten namelijk geen fysieke knoppen op het stuur zien, maar weer de touchpads. Wel wordt de nieuwe Volkswagen ID.3 uitgerust met een nieuwe generatie software waarbij ook over-the-air-updates kunnen worden uitgevoerd. Zou Volkswagen met nieuwe software de aanraakgevoelige knoppen zo hebben verbeterd dat het nu goed werkt of gaat het hier nog om oude schetsen?
Interieur van ander materiaal
Hoewel de stuurbediening niet veranderd lijkt, is het materiaalgebruik in het interieur wel veranderd. De materialen zijn van betere kwaliteit en volledig diervrij. Tot de standaarduitrusting behoren een 12 inch display, uitneembare bagagevloer en een middenconsole met twee bekerhouders.
Exterieur Volkswagen ID.3 bijna identiek aan pre-facelift
Naast het interieur wordt ook het exterieur aangepast. Een kleine wijziging, want met nieuwe voorbumper met grote luchtopeningen is het verschil enkel vanaf de voorkant echt duidelijk.
VW bouwt de ID.3 facelift net als het huidige model in Zwickau en Dresden. Binnenkort komt hier Wolfsburg bij als productielocatie. De prijzen van het geüpdatete model, zijn nog onbekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijtest Volkswagen ID.3 GTX Performance: sportief, op papier…
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Waarom de Volkswagen Tayron op ‘t eerste gezicht weinig nut heeft
-
Deze ruime occasion is een beetje cliché, maar wel lekker
-
Dit is de allergoedkoopste Volkswagen: de ID.1
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Deze 10.000 euro kostende occasion is heerlijk eigenwijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit