Designbaas Hyundai Luc Donckerwolke stapt op
De designchef van de Hyundai Motor Group, de Belg Luc Donckerwolke, was aan een mooie ontwerpreeks bezig, maar hij houdt het voor gezien. Donckerwolke stapt op als allerhoogste ontwerpbaas binnen Hyundai, waaronder ook Kia en Genesis vallen.
Donckerwolke, geboren op 19 juni 1965, laat via zijn werkgever weten om persoonlijke redenen terug te treden. Hij heeft volgens de fabrikant toenemende bezorgdheden over de auto-industrie als gevolg van de coronacrisis. De Belg trad in 2015 in dienst van de Hyundai Motor Group. Na zijn studies aan het Art College of Design in Zwitserland begon hij als ontwerper bij Skoda, om vervolgens over te stappen naar Audi en via onder andere Lamborghini en Bentley in Zuid-Korea uit te komen. Sinds oktober 2018 is Donckerwolke verantwoordelijk voor de drie merken van het autoconcern. Zijn naar nu blijkt laatste creatie die onder zijn supervisie wordt gepresenteerd is de Hyundai Prophacy, waarvan het complete ontwikkelingsverhaal in Autovisie magazine 8 staat.
Dockerwolke wilde niet naar Porsche
In een eerder interview met Autovisie zei Donckerwolke dat hij van auto’s houdt, ‘maar nog meer van goed design’. Ondanks zijn lange carrière binnen de VW-groep solliciteerde hij trouwens nooit bij Porsche. “Ik vind de allereerste 911 namelijk nog altijd de beste. Als ik met zo’n mentaliteit Porsche-designer zou zijn, eindigde ik wellicht als een nostalgische ziel die het verleden niet los kan laten. Dat wil ik niet. Ik wil een blik op de toekomst houden. Bovendien presteert Porsche indrukwekkend dankzij zijn rationele benadering. Mijn emotionele houding zou contraproductief werken”, aldus de Belg.
‘Geen goede manager’
Na zijn promotie in de herfst van 2018 gaf hij leiding aan 950 designers, verdeeld over zestien studio’s. “Dat is gigantisch”, zei Luc Donckerwolke. “Maar ben ik geen goede manager. Iedereen die ooit met mij werkte, weet dat. Ik zorg er slechts voor dat ons systeem vlot loopt zodat ik mezelf kan vrijmaken voor het echte hands-on-werk. Auto’s bouwen, tekenen, discussiëren met mijn team, dat is mijn leven. Daarom koos ik ooit dit beroep. En dat doe ik nu nog altijd het allerliefst. Ik wilde nooit de grote baas worden. Dat is gewoon gebeurd.”
“Je ziet me trouwens nauwelijks op podia van motorshows. Ik ben pas gelukkig in een studio. Al was het maar om nieuw talent te leren hoe ze projecten moeten aanpakken. Stylisten die uitsluitend op esthetiek focussen zijn er genoeg. Een muur met driehonderd schetsen interesseert me niet. Wij willen designers die een concept neerzetten, dan de typologie uitwerken, de proporties definiëren en pas dan de technologie implementeren en zich buigen over de styling.”
Decorateur
Over zijn overstap naar het Koreaanse merk zei Donckerwolke destijds: “Aanvankelijk zeiden de ingenieurs dat het de taak van de designers is om hun pakket mooi aan te kleden. Toen moest ik eventjes heel duidelijk maken dat ze vooral iemand anders moeten zoeken als ze een decorateur willen. En als ik in de studio een tape op een kleimodel legde, was die lijn plots heilig en durfde niemand er nog aan te komen. Maar het draait niet om mij of wat ik wil. Het gaat om hun ideeën en hoe ze die vertalen. Dat was best lastig, want Koreanen voeren liefst precies uit wat je hen opdraagt. Helaas hadden ze nooit geleerd om zelf na te denken. Het duurde even om de ‘yes sir’-cultuur om te buigen naar een sfeer waarin zij alles van mij ter discussie durven te stellen.”
Karim Habib
De Belg wil meer tijd doorbrengen met zijn familie, zo geeft een woordvoerder van de autobouwer aan. Lee Sang-Yup, senior vice president en head of Hyundai Design Center, en voormalige BMW-ontwerper Karim Habib, Head of Kia Design Center, nemen de taken van Donckerwolke vanaf nu waar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto