Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 12 sep 2020
Leestijd: 4 minuten

Deze 3 camperbusjes koop je voor minder dan € 10.000

Met een camper op vakantie: je hebt vrijheid, comfort en kunt goedkoop overnachten. Alleen de aanschaf van een compleet nieuwe camper is nogal prijzig, maar ook voor minder geld kun je al een camper kiezen. Wij gingen met 10 mille de tweedehandsmarkt op en vonden deze drie:

Campers onder de 10 mille zijn vaak tientallen jaren oud en kunnen zo hun mankementen hebben. Een veelvoorkomend probleem is lekkage en vocht. Vaak komt dit door oude brokkelige kitnaden rondom het dakluik of raam. Ook kunnen houtdelen in die omlijstingen voor problemen zorgen. Het vocht kan binnen dringen door deze omlijsting heen, hierdoor gaat het rotten en schimmelen. Let dus bij aanschaf op vocht in de kampeerwagen, ga proefrijden en neem het liefst iemand mee die er echt verstand van heeft. Wie goed zoekt en een beetje handig is, kan zichzelf trakteren op een trouw exemplaar.

Volkswagen T4

Volkswagen T4
Volkswagen California T4

Duitse degelijkheid, dat wil je toch als je met je gezin op vakantie gaat? Vandaar dat de volkswagen California ook de populairste camperbus is. Nu tik je voor een duizendje of zeven een redelijke T3 op de kop, maar toch adviseren wij de iets minder charmante T4. Dit nieuwere model heeft de motor voorin en biedt net iets meer comfort dan zijn voorganger.

Motoren

Over de motor gesproken, vaak zit in deze busjes een 2,5-liter TDI. Een krachtbron die wordt bestempeld als oerdegelijk. Het 88 pk dieselbusje kent echter wel eens problemen met de koppeling. Daarom raden we ‘m niet direct af, maar test tijdens een proefrit goed of de koppeling niet slipt. Deze 2,5 liter TDI is ook in een 102 pk sterke configuratie te krijgen, deze zien we het vaakst langskomen op de tweedehands markt. Naast dieselmotoren is de T4 ook met benzine motoren geleverd. Deze staan op dit moment niet te koop via Gaspedaal.nl .

Wij adviseren om te kijken naar een model van na 1996, want deze zijn minder gevoelig voor roest. Sowieso is een roestcontrole altijd aan te raden. Als je er er met een schroevendraaier een gatenkaas van kunt maken, dan zijn kostbare plaatwerk-reparaties onvermijdelijk. Onder de €10.000 staan er genoeg T4’s te koop, met goed zoeken en onderhandelen moet je een knap exemplaar op de kop kunnen tikken.

Chevy Van (G-series)

1987–90 Chevrolet G20 Chevy Van
1987–90 Chevrolet G20 Chevy Van

Ga je meer voor het avontuur en zoek je iets waarmee je niet onopgemerkt de camping op komt? Kijk dan eens naar de Chevrolet Van. De derde generatie koop je al voor minder dan 10 mille. Deze camperbusjes zijn vaak zelf omgebouwd tot camper. Als je betrouwbaarheid en roestgevoeiligheid belangrijke zaken vindt, dan kun je mogelijk beter toch voor bovengenoemde Volkswagen gaan. Ben je handig genoeg om die problemen zelf op te lossen dan is deze Chevy een leuke optie.

Pas dus op voor bruine randjes, want roesten doen ze bijna allemaal. Je moet een beetje geluk hebben met zo’n Amerikaan, maar als-ie eenmaal rijdt kun je bij elk tankstation aan de route du soleil laten zien hoe groot jouw tankinhoud is. Vaak kun je kiezen wat je tankt, want de meeste Chevy campers hebben een LPG- en benzinetank. Diesels komen nauwelijks voor. Als je een camperbusje koopt met gas-installatie heb je in de bus vaak wat minder ruimte door de LPG-tank. Denk wel goed na over de brandstofkosten van zo’n dikke ‘van’, zo’n Amerikaan is namelijk alles behalve zuinig. De kleinste motor waarmee je deze G-Series kunt krijgen is een 4.1 liter 6 in lijn met 171 pk. Ook werd de ‘van’ geleverd met het Chevrolet “Big Block”, met een 7.4 liter v8. Een ding is zeker, zo’n V8 heeft karrevrachten koppel. Als deze Amerikaans volbloed dan ook nog in goede conditie is, dan moet dat genoeg zijn om met je hele familie de bergen over te trekken.

Mercedes-Benz Vito Marco Polo W639

Mercedes-Benz Marco Polo
Mercedes-Benz Marco Polo

De tweede generatie Mercedes-Benz Vito is ook geleverd als camperbus, de Mercedes Benz Marco Polo. Naast deze originele Mercedes camper staan er ook exemplaren te koop met een ‘aftermarket’ hefdak. De kwaliteit van zo’n later gemonteerd hefdak hoeft overigens niet minder te zijn dan van het origineel dat door Westfalia is ontwikkeld.

We raden aan om voor een W639 model te gaan, deze zijn namelijk een stuk betrouwbaarder en roesten minder snel dan de eerder geleverde W638. De Vito campers die nu onder de 10 mille te koop staan zijn allemaal diesels. Omdat je voor minder dan 10 mille toch in de hogere kilometerstanden gaat zoeken, raden we je aan te kijken naar een 109CDI, 111CDI of een 115CDI. Deze motoren staan over het algemeen goed bekend. Mocht er toch wat kapot gaan aan je Vito, dan zijn er onderdelen genoeg. Want ook bij autodemontagebedrijven is de Vito evenals de T4 geen schaars model.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.