Deze auto diende als voorbeeld voor de Bugatti Mistral
Voor de laatste maal brengt Bugatti op basis van de Chiron-architectuur een few-off uit, de Mistral. Maar ondanks dat de sportwagen als laatste in een reeks van vier gelimiteerde coachbuild modellen verschijnt, is het het oudste ontwerp. Hij werd oorspronkelijk als Veyron ontworpen!
Voor de Mistral dook Bugatti in zijn archief en daar snorde Bugatti’s designbaas Achim Anscheidt de Veyron Barchetta op. Het is een creatie die Anscheidt zelf op papier zette en wel in 2008. Echter, de ontwerpchef kreeg destijds geen groen licht om de auto daadwerkelijk te vertalen naar een productie-auto. Het toenmalige management van Bugatti durfde het niet aan. De Franse autobouwer dacht dat er toen geen vraag naar was, niet wetende dat kort na de Veyron Barchetta de Mercedes-Benz SLR Stirling Moss verscheen met jaren daarna onder andere de Ferrari Monza SP2, Aston Martin V12 Speedster en McLaren Elva. De Bugatti Veyron Barchetta is een stille dood gestorven.
Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid niet zonder reden op geboortegrond
Pas in 2020 liet Bugatti de wereld kennis maken met de Veyron Barchetta, toen het merk een select groepje automedia met Autovisie als enige medium uit de Benelux toegang verschafte tot de designstudio in het Duitse Wolfsburg. Aan de muur hing een poster van de Veyron Barchetta.
Bugatti’s designbaas Achim Anscheidt legde toen exclusief aan Autovisie uit: “We tekenden de Veyron Barchetta in 2008, maar we waren er direct na de productiestart van de Veyron in 2005 al naar aan het kijken. Toen bekeken we de mogelijkheden om unieke one-offs met een specifieke carrosserie te maken. We waren er van overtuigd dat Bugatti daarvoor het ultieme merk was. Het management destijds was er echter geen voorstander van”.
Het was de gecompliceerde architectuur van de Veyron die Bugatti niet in staat stelde om de Barchetta door te ontwikkelen. En zo bleef het bij een idee in plaats van een daadwerkelijk productieplan. Anscheidt in 2019 tegenover Autovisie: “Lamborghini pakte het destijds met de Reventon op basis van de Murcielago wel op. Dat maakte ons zeer jaloers, want daar had men wel het lef, terwijl iets dergelijks absoluut bij Bugatti paste”.
Few-off Bugatti’s
De Franse autobouwer maakte geen showcar of prototype van de Veyron Barchetta. Het bleef bij een digitaal studiemodel, dat tot het bezoek van Autovisie aan de ontwerpafdeling dus een geheim bestaan leidde. De inspanningen voor de volledig open Veyron waren niet voor niets. De auto vormde uiteindelijk de inspiratiebron voor de coachbuilding-auto’s op basis van de Chiron. De Divo beet de spits af, gevolgd door de La Voiture Noire en de Centodieci. En nu komt de Veyron Barchetta er dan in gewijzigde vorm als Bugatti Mistral.