Deze auto werd ondanks de coronacrisis het meest geïmporteerd
Het importeren van auto’s is voor veel handelaren heel aantrekkelijk, maar dit jaar gooide de coronacrisis flink wat roet in het eten. Dat blijkt uit cijfers die de Bovag presenteert.
2020 is een slecht jaar voor bijna iedereen, ook voor de auto-import. Aan het begin van de coronacrisis kende die specifieke tak van de autohandel de zwaarste tijd. In april werden er namelijk bijna 90% minder auto’s geïmporteerd dan in diezelfde periode in 2019. In de eerste elf maanden van 2019 zien we een totale importdaling van 7,2% ten opzichte van het vorige jaar. Dat komt omdat de markt sinds juni weer flink aantrekt. Afgelopen maand werden er zelfs 8,1 % meer auto’s ingevoerd dan een jaar eerder.
Begin van de pandemie
De auto-import kende dus vooral zware tijden in het begin van de crisis. RDW-keuringsstations gingen op slot en buitenlandse voertuigen konden niet worden geregistreerd. Dit resulteerde in een directe daling van 55%, wat een paar maanden later weer zorgde voor een stijging van het aantal invoeringen. Door deze schommelingen liep de handelsvoorraad van bedrijven van een hoogte- naar een dieptepunt. Intussen zijn de bedrijfsvoorraden weer op normaal niveau, meldt Bovag.
Elektrische auto’s
Interessant is om te zien wat voor auto’s er dit jaar werden geïmporteerd. Het mag geen verrassing zijn dat de invoer van diesels sterk is afgenomen: in totaal daalde de import van zelfontbranders met 12,1% t.o.v. 2019. Benzine-auto’s kenden een stijging van 3%. De grootste stijger wat invoer betreft is de elektrische auto’s. Die zijn – zoals we weten – overal erg in trek. In totaal passeerden 3842 EV’s de Nederlandse grens, een stijging van 64,8% ten opzichte van vorig jaar. Van al deze EV’s werd de Audi e-Tron (637 stuks) veruit het meest ingevoerd. Op plek twee en drie staan de Hyundai Kona (466 stuks) en de Renault Zoe (441 stuks). Overigens blijft de benzine-auto heer en meester qua importaantallen, want hij nam 79,3% van de totale import op zich.
De elektrische auto’s worden als gebruikt opgegeven, omdat ze in andere landen reeds op kenteken zijn gezet. De kans is echter groot dat het auto’s zijn die al veel eerder zijn geproduceerd en al een tijdje bij een dealer op voorraad staan, en dus zo goed als nieuw zijn. Die auto’s zijn interessant voor de Nederlandse markt, omdat ze een bijtellingsvoordeel opleveren. Wie namelijk een Audi E-tron uit 2019 importeert en hier op kenteken zet, kan die auto rijden onder het bijtellingstarief dat in 2019 gold. De fiscus kijkt namelijk naar de datum van de eerste toelating, en dat is de datum waarop een auto voor het eerst in gebruik is genomen.
Vreemde regels
Is een E-tron in 2019 in Duitsland al toegelaten en wordt-ie hier in 2020 op gele platen gezet, dan gelden voor dat specifieke model ook de Nederlandse bijtellingsregels van dat voorgaande jaar. Dat bedroeg destijds 4% (over de eerste 50.000 euro), tegenover de 8% over de eerste 45.000 euro in 2020. Vandaar dat het importeren van ‘nieuwe’ gebruikte elektrische auto’s nog erg aantrekkelijk is, en dat blijkt uit de cijfers. De regels zijn wel nadelig voor de Nederlandse markt, want officiële dealerbedrijven lijden daar natuurlijk onder.
Top 10
Hoewel EV’s dus goed scoren, vind je ze nog niet terug in de top 10 meest geïmporteerde auto’s. De hekkensluiter op de lijst met de tien meest geïmporteerde occasions is namelijk de Mini One/Cooper, met 2783 stuks. Volkswagen domineert het lijstje met op nummer 1 de Golf (8336 stuks) en op twee de Polo (8210) stuks. Beide Duitse modellen steken (bijna) dubbel zo vaak de grens over dan de Nissan Qashqai op plek drie (4112 stuks). Hieronder vind je de complete lijst:
Meest geïmporteerde occasions in 2020 tot en met november:
- VW Golf: 8336 stuks
- VW Polo: 8210
- Nissan Qashqai: 4112
- Renault Captur: 3751
- Ford Focus: 3292
- VW Tiguan: 3171
- Fiat 500: 2977
- Ford Fiesta: 2969
- Toyota Yaris: 2908
- MINI One/Cooper: 2783
Meest geïmporteerde tweedehands elektrische personenauto’s in 2020 tot en met november:
- Audi e-Tron: 637 stuks
- Hyundai Kona: 466
- Renault Zoe: 441
- VW e-Golf: 334
- Tesla Model 3: 233
- BMW i3: 219
- KIA Niro: 190
- Nissan Leaf: 163
- Skoda Citigo: 148
- VW e-Up: 141
Bron: Bovag