Deze bizarre GMC Hummer EV kan je gewoon in Nederland kopen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2Few.jpeg)
Veel grote Amerikaanse auto’s zijn in Nederland niet bij een dealer leverbaar. Niet vreemd, want gigantische energieslurpende voertuigen zijn veelal niet handig en duur in ons land. Dat maakt deze Hummer EV die in Amsterdam staat erg bijzonder.
De auto is nieuw uit Amerika geïmporteerd, waar hij sinds 2022 leverbaar is. Autovisie reed vorig jaar al met de pick-up.
De GMC Hummer EV
De GMC Hummer EV mag je in Nederland niet rijden met een B-rijbewijs. De elektrische auto weegt 4.037 kilogram terwijl de personenauto rijbewijsgrens 3500 kg is. Dit betekent dat je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F35739931-6.jpg)
Het forse gewicht is mede te danken aan het gigantische accupakket. De capaciteit van het accupakket bedraagt 170 kWh. Hiermee komt hij 530 kilometer ver.
Dat is een mindere actieradius dan de 22 centimeter langere pick-up die leverbaar is met groter accupakket. Opladen kan altijd met 350 kW middels een 800-volt boordnet.
De auto die wordt aangeboden is een GMC Hummer EV First Edition die standaard vierwielsturing heeft. De achteras kan maximaal 10 graden draaien tot een snelheid van 48 kilometer per uur. Hierdoor is de draaicirkel slechts 11,3 meter. Meer dan 2 meter minder dan de versie zonder vierwielsturing.
Te koop in Nederland
De voor Nederland bijzondere GMC Hummer EV heeft een flink prijskaartje. De verkoper vraagt er 211.145 euro voor. In Amerika is de SUV leverbaar vanaf iets minder dan 100.000 dollar. Daarbij gaat deze elektrische auto je in de toekomst veel geld kosten aan wegenbelasting, zoals het een echte Hummer betaamt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had