Deze Citroën C3 komt niet eens naar Europa
Een nieuwe generatie C3 is aanstaande, maar Citroën brengt het nu gepresenteerde model helemaal niet op de Europese markt. De vijfdeurs hatchback met de naam C3 is zoals die nu is voorgesteld voor enkele “strategische regio’s” bestemd. Hij is ontwikkeld en geproduceerd in en voor India en Zuid-Amerika.
Het is een van de drie nieuwe modellen die Citroën specifiek voor enkele markten heeft ontwikkeld. Het gaat om afzetgebieden waar enorm veel verkooppotentieel geldt en de landen zelf nog economisch groeien. Met het model speelt Citroën in op de mogelijke groei die de automarkt gaat doormaken. In de eerste helft van 2022 moet de C3 in de verkoop gaan.
Aangepast aan slechte wegen
De nieuweling is een compact model. Hij is slechts 3,98 meter lang en beschikt over een wielbasis van 2,54 meter. Vijf deuren bieden toegang tot het interieur dat over vijf zitplaatsen beschikt. De C3 staat wat hoger op de wielen, aangezien in de verkooplanden de wegen slecht en soms onbegaanbaar zijn. De bumpers zijn zo ontworpen dat ze een tikje kunnen verdragen en eenvoudig zijn te vervangen. De exterieure SUV-kenmerken als kunststoffen opsmuk zijn dan ook functioneel voor deze verkooplanden. Buiten de bodemvrijheid, carrosseriebescherming en bumpers is ook nagedacht over de aan- en afrijhoeken, zodat ten eerste minder schade ontstaat en ten tweede steile hellingen, een ruw wegoppervlak of obstakels op de weg kunnen worden getrotseerd. Citroën geeft aan dat in bijvoorbeeld India 40 procent van het 5,5 miljoen kilometer lange wegennet uit onverharde wegen bestaat, terwijl in Zuid-Amerika trottoirs extra hoog liggen ten opzichte van de weg.
De naam C3
De naam C3 roept een link met de Europese versie op. Citroëns CEO Vincent Cobée geeft aan dat C3 “onze handelsnaam voor al onze B-segment hatchbacks over de hele wereld” is. Hij verduidelijkt: “De naam is overal gelijk, maar het betekent niet dat het model overal hetzelfde is. Deze nieuwe C3 verschilt van de Europese versie. Het ontwerp is geïnspireerd door en gericht op de landen in kwestie.” Citroën levert bijvoorbeeld in China ook een langere versie van de C5 Aircross, aangezien de Chinese autokopers om meer beenruimte achterin vragen. De SUV heeft tevens een afwijkende achterbankconstructie.
Niet voor Nederland
De kersverse C3-telg gaat begin 2022 in India in de verkoop. De auto wordt in Chennai geproduceerd waarvoor de Fransen een joint-venture hebben met CK Birla Group. Voor Brazilië wordt de C3 in Porto Real gemaakt. Van daaruit wordt ook Argentinië bediend. de fabriek maakt tevens de C4 Cactus, die niet verschilt van de Europese versie. De nieuwe Citroën C3 komt in een later stadium ook in Chili, Colombia, Uruguay, Peru en Ecuador op de markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8