Deze elektrische auto’s koop je in 2021 voor €30.000 of minder
Door de komst van een aantal kleine mini-EV’s is er steeds meer te kiezen voor een kleiner elektrobudget. Wij selecteren de vier beste elektrische auto’s die in 2021 €30.000 of minder kosten.
Wie minder dan €30.000 aan een EV wil uitgeven, krijgt steeds meer te kiezen. Renault levert sinds deze maand de Twingo Z.E., maar ook Fiat heeft een veel goedkopere versie van hun gloednieuwe 500e aangekondigd. Wat zijn de vier beste elektrische auto’s die je volgend jaar met een ‘bescheiden’ portemonnee kunt aanschaffen?
Fiat 500e
- 23,8 kWh batterij
- 50 kW DC-laden
- 3 kW AC-laden (11 kW optioneel)
- 180 km bereik volgens WLTP
- 95 pk (70 kW)/koppel n.b.
- Topsnelheid: 135 km/h
- 0-100 km/h in 9,5 seconden
- Prijs: €24.900
- Op de markt: Q1 2021
De Fiat 500e is hét stijlicoon uit dit lijstje. Tegelijkertijd is de kleine Italiaan natuurlijk altijd een auto voor het grote publiek geweest. De eerste La Prima-uitvoering is dat niet, met een vanafprijs die boven de €33.000 ligt. Fiat kondigde recent echter een tweede batterijvariant aan, die wél met gemak onder de €30.000 komt. Het halveerde zo’n beetje de batterij uit die versie en voegde een laag uitrustingsniveau (Action) toe, waardoor instappen voor net geen 25 mille kan. Dan krijg je wel halogeen koplampen en stalen wielen met wieldoppen. Je telefoon moet je als infotaimentsysteem gebruiken, want dat ontbreekt in het interieur. Wat je wél krijgt, is dat inmiddels iconische en stijlvolle uiterlijk van de volledig nieuwe elektrische 500. Dat maakt ‘m zelfs als deze Action-variant begeerlijk.
Renault Twingo Z.E.
- 22 kWh batterij
- DC-laden niet mogelijk
- 22 kW AC-laden
- 190 km bereik volgens WLTP
- 82 pk (60 kW)/160 Nm
- Topsnelheid 135 km/h
- 0-100 km/h in 12,6 seconden
- Prijs: vanaf €20.590
- Op de markt: nu
Lang dachten we dat-ie niet zou komen, maar plots kondigde Renault ‘m aan: de elektrische Twingo Z.E. Het is de goedkoopste EV die je vandaag de dag kunt kopen, want instappen kan al voor net iets meer dan 20 mille. Dan rijd je overigens niet in een aantrekkelijke versie, want dan ontbreken een multimediascherm en airconditioning. Voor zo’n €23.000 heb je een versie met voldoende opties, die wat plus- en minpunten kent. De elektrische Twingo is vlot, dynamisch en perfect voor in de stad. Rijd je iets meer kilometers, dan blijkt-ie een wat beperkte actieradius te hebben. Snelladen is er dan ook niet bij, maar de kleine Fransoos kan bij een publiek laadstation maximaal 22 kW tot zich nemen. Da’s dan wel weer positief. Ben je benieuwd naar onze eerste kennismaking met de Z.E., kijk dan even deze video.
Dacia Spring
- 26,8 kWh batterij
- 30 kW DC-laden
- 6,6 kW AC-laden
- 225 km bereik volgens WLTP
- 45 pk (33 kW)/125 Nm
- Topsnelheid 125 km/h
- 0-100 km/h in 15 seconden
- Prijs: €17.500 (verwacht)
- Op de markt: Q3 2021
Volgend jaar gaat de Twingo de titel van ‘Goedkoopste elektrische auto’ echter verliezen. Bijzonder, omdat de Dacia Spring een concerngenootje is. Die auto levert Renault al onder een andere naam in China, maar vindt volgend jaar ook z’n weg naar ons continent. De guitige A-segment elektro-SUV verschijnt al in het tweede kwartaal, maar is dan enkel voor taxi-bedrijven en autodeelconcepten beschikbaar. In de herfst van 2021 verschijnt het model in de showroom, voor een verwachte vanafprijs van zo’n €17.500. Z’n prestaties zijn verre van baanbrekend, maar de Spring is in combinatie met het lage prijskaartje waarschijnlijk wél heel aantrekkelijk voor een grote groep mensen. Succes verzekerd?
Volkswagen ID.3 Pure
- 48 kWh batterij
- 50 kW DC-laden
- 7,2 kW AC-laden
- 330 km bereik volgens WLTP
- 126 pk (93 kW)/225 Nm
- Topsnelheid 160 km/h
- 0-100 km/h in 10 seconden
- Prijs: €30.000 (verwacht)
- Op de markt: Q2 2021
Het is dé elektro-auto van 2020: de Volkswagen ID.3. Het eerste ID.-model uit Wolfsburg is er nu enkel met minimaal 204 pk en een grote batterij van 58 kWh. Voor die versie ben je minstens €37.990 kwijt. Wie nog even wacht, kan in 2021 een veel goedkopere variant rijden. Dan verschijnt namelijk de ID.3 Pure. Die heeft minder vermogen, een kleinere batterij en daardoor een veel lagere prijs. Een definitief prijskaartje is er nog niet, maar Volkswagen spreekt al enige tijd over €30.000. Dat maakt de ID.3 ineens heel betaalbaar en interessant, als je bedenkt dat veel kleinere elektrische auto’s als de Renault Zoe of Mini Electric een stukje duurder zijn. De ID.3 belooft een binnenruimte die vergelijkbaar is met die van een grote Passat. Of dat zo is, lees je in de huidige Autovisie Magazine, waarin we de Volkswagen ID.3 aan onze strenge test onderwerpen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto