Deze EV kostte Dyson 560 miljoen euro
Voor alle duidelijkheid, Dyson kocht de auto niet voor dat bedrag maar ontwikkelde hem deels op eigen kosten. Dat blijkt uit een interview dat de Sunday Times met de uitvinder van die wereldberoemde stofzuiger had.
Fullsize SUV
James Dyson, die al aan zijn elektrische SUV werkte sinds 2014, heeft ter elfder ure de stekker uit het project getrokken. Zuur als je weet dat de eerste rondjes met het prototype er net opzaten. De Dyson die alleen nog de werknaam N526 had, was geen sportauto maar een fullsize SUV met zeven zitplaatsen. Daarmee had het een rechtstreekse concurrent kunnen zijn voor de Tesla Model X. En best een kansrijke, gezien zijn specificaties en design. De vijf meter lange, twee meter brede zevenzitter lijkt overigens eerder op een Range Rover dan de Tesla en dat is een plus wat ons betreft.
Grote teleurstelling, beperkt verlies
Dyson zegt in het interview dat de beëindiging van het project zeer teleurstellend was voor zijn hele team, maar ook onvermijdelijk. Bij nader inzien was het commercieel geen haalbare kaart om de concurrentie met onder andere Tesla aan te gaan. Daar kunnen we ons wat bij voorstellen omdat Tesla al meerdere modellen verkoopt. Weet dan ook dat traditionele fabrikanten vaak nog verlies maken op hun elektrische modellen. Deze Dyson zou simpelweg te duur (€ 168,500) worden als men er geld aan wilde verdienen.
Dyson wil niet zijn hele bedrijf op het spel zetten en beëindigt het project, na er een half miljard eigen geld in te hebben gestopt. In totaal investeerde het bedrijf zo’n 2,5 miljard in het project. Toch hoeven Dyson en zijn familie daar niet echt wakker van te liggen, want ze hebben een geschat vermogen van ruim 18 miljard euro en daarmee voeren ze de Sundays Times Rich List momenteel aan.
Grensverleggend
Toch blijft het zonde dat Dyson stopt met zijn elektrische SUV, want de auto kun je op zijn minst grensverleggend noemen. Dat komt allereerst door de in eigen beheer ontwikkelde solid state batterijen waarmee men een bereik claimt van 1000 kilometer. Ook de snelheid van de 2,6 ton zware SUV is met 200 km/h en een acceleratietijd (0-100 km/h) van 4.8 seconden heel goed te noemen. Het project is overigens niet helemaal voor niets geweest. Dyson zegt de expertise die zijn bedrijf met de solid state accu-technologie heeft opgedaan, te willen delen met toekomstige partners.
De 72-jarige Dyson heeft dus ook weer bijgeleerd. Niets nieuws, want zoals gezegd maakte hij dat al eerder mee. Dyson is een geboren doorzetter die pas na zijn vijftigste zijn uitvinders-carrière echt beloond zag.