Deze laadplek voor je elektrische auto kan je veel geld besparen
Een parkeergarage, een parkeerterrein of bij een laadpaal op straat. De plek waar je jouw elektrische auto oplaadt, is sterk van invloed op de prijs die je betaalt voor de stroom.
Dat laadtarieven per gemeente enorm verschillen, wisten we al. In sommige gemeenten betaal je meer dan twee keer zoveel als in andere gemeenten. Uiteraard rijd je niet helemaal naar een andere gemeente om je EV op te laden. Gelukkig is dat ook niet nodig, ook het soort laadplek kan je al veel geld besparen.
Parkeerplaats op straat goedkoopste EV-laadplek
Independer deed onderzoek naar laadtarieven voor elektrische auto’s op verschillende plekken. Daarbij werd onderscheid gemaakt tussen een ondergrondse parkeergarage, een parkeerterrein, een standaard parkeergarage en een parkeerplek op straat.
Laadplek | Prijs per kWh (Gemiddeld) |
---|---|
Ondergrondse parkeergarage |
€ 0,43 |
Parkeerterrein | € 0,41 |
Parkeergarage | € 0,41 |
Parkeerplaats op straat |
€ 0,36 |
Je EV opladen bij een parkeerplek op straat blijkt de goedkoopste optie. Gemiddeld wordt op deze plekken 36 eurocent per kWh gevraagd. Een ondergrondse parkeergarage blijkt het duurst met gemiddeld 43 eurocent per kWh.
Elektrische auto opladen tot 700 euro goedkoper
EV’s rijden gemiddeld ruim 15.000 kilometer per jaar, zo blijkt uit deze cijfers van het CBS. We gaan in dit rekenvoorbeeld uit van een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 kilometer. Dat betekent dat 3.000 kWh aan stroom nodig is voor die 15.000 kilometer. Bij een laadpaal op straat kost dat je 1.080 euro, terwijl je voor diezelfde hoeveelheid energie in een ondergrondse parkeergarage 1.290 euro moet betalen.
Doei B-Klasse! Politie rijdt voortaan in de Ford Kuga en BMW X1
Bij zakelijke rijders komt het echter geregeld voor dat meer dan 50.000 kilometer per jaar gereden wordt. Zouden zij hun elektrische auto enkel bij AC-palen opladen (en dus niet bij snelladers), dan betalen zij bij een laadpaal op straat en in een ondergrondse parkeergarage respectievelijk 3.600 euro en 4.300 euro. 700 euro verschil, dus. Voor echte kilometervreters is het dan ook zeker de moeite waard een laadplek op straat te vinden. Let wel op waar je dat doet, want parkeren kan vrij prijzig zijn, zo bewijst de duurste parkeerplaats van Nederland.