Deze Land Rover Defender Octa begrijpt de tijdsgeest niet
![Land Rover Defender Octa](https://img.autovisie.nl/images/s3k-uKtXf3Y0iuqODJhwe9Eod7Q=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2Fdefender_octa_edition_one_575-e1720009566974.jpeg)
En daar zijn we hartstikke blij mee! Want in deze elektrotijd is het toch heerlijk om af toe een ouderwetse beul tegen te komen. Een veel te grote, veel te krachtige, veel te dorstige power-SUV, zoals de glorieuze Land Rover Defender Octa.
De enige consessie die de Land Rover Defender Octa aan het milieu doet is de toevoeging van een mild-hybridesysteem. Al is dat er waarschijnlijk niet om het brandstofverbruik te drukken, maar juist om de V8 voorin tijdelijk nóg meer spierballen te geven.
Nieuwe V8 voor Land Rover Defender Octa
Die krachtbron is overigens niet de 525 pk sterke 5,0-liter supercharged achtcilinder uit de Defender V8, maar een nieuwe 4,4-liter motor met twee turbo’s. Het blok levert maar liefst 635 pk en 750 Nm (800 Nm bij het gebruik van launch control).
![Land Rover Defender Octa](https://img.autovisie.nl/images/YMIe-Ctk6KWpei1o88vFJOoKxNw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2Fdefender_octa_04ec03f20e110a77.jpg)
Daarmee is de Land Rover Defender Octa een stuk sneller dan de Defender V8. Die eerste gaat in 4 tellen naar 100 km/h. De V8 is 1,2 seconden ‘langzamer’. Bij beide is de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/h.
Nóg capabeler geworden in het terrein
Toch is de Octa niet zomaar een Defender met een bak meer vermogen. Volgens Land Rover is hij ook in het terrein een stukje beter geworden. Zijn bodemspeling is 2,8 centimeter groter dan voorheen en in de spoorbreedte kwam er maar liefst 6,8 centimeter bij.
![Land Rover Defender Octa](https://img.autovisie.nl/images/M39eBfJo4MXF70GT86Z-aOcpHP0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2Fdefender_octa_edition_one_9_0462042f07570578.jpg)
Verder heeft de Octa als enige Defender een hydraulische, onafhankelijke wielophanging met continu-variabele dempers. Die zouden niet alleen op de openbare weg wonderen moeten verrichten, maar ook offroad.
![Land Rover Defender Octa](https://img.autovisie.nl/images/d94o1JPF2E3CkCIrLMSxb_JucLo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2Fdefender_octa_edition_one_37_03fa031a07080539.jpg)
Weinig relevant voor Nederland is de toegenomen doorwaaddiepte. Zelfs één meter water houdt de Octa niet tegen. Het speciale model is alleen leverbaar als Defender 110 (de middelste carrosserieversie) en staat op 22-inch terreinbanden en speciale lichtmetalen wielen.
Prijs Land Rover Defender Octa
Land Rover heeft de Octa zelfs een eigen rijmodus gegeven. Daarin kun je de Offroad Launch Control activeren, voor een zo snel mogelijke acceleratie op een losse ondergrond. Duur is de Octa uiteraard, met in Nederland een vanafprijs van 275.000 euro en 295.000 euro voor de Edition One.
![Land Rover Defender Octa](https://img.autovisie.nl/images/vfQUPZkuEysqHiQVQ2iO1AjScIQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2Fdefender_octa_edition_one_276_05e904f005960429.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
De Tomaso P72 komt naar Nederland: dit is wanneer
-
Dit kosten de Fiat Panda en Pandina in Nederland
-
Het vrij bescheiden wagenpark van Oranje-topscorer Cody Gakpo
-
Auto’s hebben nieuwste technologie, maar bestaande niet op orde
-
BYD’s met 14.000 euro korting, dit is waarom
-
Zo test je een slippende koppeling en dit kost het vervangen ervan
-
Nieuw Chinese automerk kan Tesla op technologisch vlak verslaan
-
Ford komt pas in 2026 met betaalbare elektrische auto
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Porsche Macan
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Onderzoek: ‘Nieuwe elektrische auto’s zijn zo onbetrouwbaar als wat’