Vooral een stuk lichter: de Lotus Emira GT4
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FLotus-Emira-GT4_hot-laps-at-Hethel_1.jpg)
De Lotus Emira is een bijzonder model, want het is de laatste auto van de fabrikant met een verbrandingsmotor. Dit is de extreme GT4!
En als je die aanduiding leest, weet je waar deze specifieke Emira voor bedoeld is. Juist: voor op het circuit. Vandaar dat deze Lotus op bepaalde punten is aangepast om er een racemonster van te maken.
V6 van Toyota
In het hart van de Emira ligt, net als in de straatversies, Toyota’s V6-motor. Die is ook hier goed voor zo’n 400 pk en wordt gekoppeld aan een sequentiële zesbak. Een belangrijkere aanpassing zit ‘m in het gewicht. Waar de reguliere Emira met V6 1400 kg weegt, komt het gewicht van de GT4 uit op 1300 kg.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FLotus-Emira-GT4_hot-laps-at-Hethel_5.jpg)
Verder zit de GT4 vol met allerlei aerodynamische trucages, waarvan de spoiler op de achterzijde het meest in het oog springt. Het complete interieur van de Emira (dat we niet te zien krijgen) is bovendien gestript en voorzien van een door de FIA gekeurde rolkooi. Andere remmen en dempers (Öhlins) en 18-inch wielen met Pirelli’s GT4-banden maken het circuitplaatje helemaal compleet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FLotus-Emira-GT4-at-Hethel_1.jpg)
Prijs Lotus Emira GT4
Interesse? Helaas, de orderboeken zijn voor het eerste productiejaar al helemaal gevuld. Klanten die een Emira GT4 hebben besteld, dienen 165.000 pond (omgerekend ruim 192.000 euro) over te maken naar de sportwagenbouwer uit Hethel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FLotus-Emira-GT4-at-Portimao_5.png)
Voor de lancering van deze extreme GT4 haalde Lotus overigens nog een legendarisch model uit de stallen. Uit die van een particuliere eigenaar, want die bezit namelijk een van de 33 gebouwde exemplaren van de Lotus Type 30 raceauto. Die won vorig jaar namelijk de befaamde Whitsun Trophy op Goodwood Revival. Een goede reden om ‘m naast de extreme Emira te zetten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FLotus-Emira-GT4-and-Type-30_3.jpg)
Nieuwe fabriek
Er was deze week meer Emira-nieuws, want Lotus liet weten dat het is begonnen met de productie van het nieuwe model. Voor de Emira heeft Lotus een nieuwe sportwagenfabriek in Hethel neergezet. Het is de thuishaven van alle toekomstige sportwagens, al dan niet met geblazen benzinemotor. Vooralsnog bedraagt de productiecapaciteit 5000 stuks op jaarbasis, wat tevens de verkoopverwachting van de Emira voor over enkele jaren is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FLotus-Emira-GT4_hot-laps-at-Hethel_3.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had