Deze Mercedes neemt definitief afscheid, maar niemand zal hem missen
Oké, laten we die kop nuanceren: bijna niemand zal hem missen. Want vorig jaar waren er toch nog tweeëntwintig Nederlanders die er eentje kochten. Ze zullen de laatste zijn, want Mercedes houdt het voor gezien met dit model, de CLS.
De eerste generatie Mercedes CLS kwam in 2004 op de markt en creërde in feite het segment van de vierdeurs coupé. Concurrenten volgden al snel, zoals Audi met de A5 Sportback en A7 Sportback en BMW met de 4-Serie Gran Coupé en 5-Serie Gran Turismo.
Mercedes stopt helemaal met de CLS
Met de populariteit van dergelijke modellen is het niet meer zo best gesteld. Audi heeft de A7 Sportback in Nederland van de markt gehaald en Mercedes stopt helemaal met de CLS.
In augustus rollen de laatste auto’s van de band en een opvolger komt er niet. Mercedes heeft immers de coupé-achtige EQE en EQS als volledig elektrische alternatieven.
In Nederland altijd nichemodel geweest
Voor veel mensen was het even wennen toen de eerste generatie CLS werd geïntroduceerd. Hij oogde zeker niet als een traditionele Mercedes, met zijn banaanvormige silhouet en zijn afgehakte kontje.
In Nederland was de CLS echt een nichemodel, met slechts 383 verkochte exemplaren in zijn beste jaar (2005). De tweede generatie kwam in 2011 nog tot 305, maar de huidige is nooit verder gekomen dan 71 stuks.
Modellengamma wordt uitgedund
Het modellengamma van Mercedes is – net als dat van Audi en BMW – de laatste jaren uit zijn voegen gebarsten. De fabrikant zal het in de komende jaren uitdunnen, is de verwachting. Zo staan diverse coupé-SUV’s op de nominatie om geschrapt te worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Door het schrappen van deze modellen verfraait Mercedes het straatbeeld
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
De ontwerpers van deze ‘Mercedes 300 SL’ zijn één ding vergeten
-
Waarom deze spectaculaire Mercedes SLR van binnen huilt