Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FANP-443929834.jpg)
Lotus is bezig met een eigen snellaadnetwerk à la Tesla, maar dan net iets beter. De razendsnelle opladers overtreffen andere DC-laders.
Op het gebied van snelladen is het bedrijf van Elon Musk momenteel heer en meester. Niet omdat de V4-superchargers zo extreem snel laden (250 kW) – er zijn palen van Ionity, Fastned en Allego die tot wel 100 kW sneller laden – maar meer omdat Tesla het grootste snellaadnetwerk (meer dan 50.000 Superchargers) van de wereld heeft.
Lotus als Tesla-concurrent
Wat dat betreft heeft Lotus nog een flinke slag te slaan. Toch lijkt het merk al wel een voorsprongetje op Tesla te hebben. Lotus heeft namelijk snelladers die tot 450 en 480 kW kunnen laden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2FLotus-Flash-Charge-01-Full-range-of-liquid-cooled-solutions-including-a-wall-mounted-Residential-Battery-Storage-System.jpg)
Deze extreme laadsnelheid kunnen veel elektrische auto’s nog niet aan. Zo kan de Eletre tot 350 kW laden en haalt de Tesla Model S Plaid 250 kW.
Echter, er zijn auto’s die zo extreem snel kunnen laden dat zelfs deze Lotus-paal te traag is. In onderstaande video neemt Autovisie-redacteur Dries van den Elzen je mee in de Rimac Nevera. Deze elektrische hypercar kan tot wel 500 kW snelladen.
De Rimac heeft dat ook wel nodig. Met 1914 pk en 2360 Nm is de 120 kWh-batterij zo leeg.
Haarscherpe Tesla Cybertruck-foto’s van interieur en frunk gelekt
In de toekomst zullen er naast de Rimac veel meer EV’s zijn die van dit soort laadsnelheden halen.
Ook in Europa
Lotus richt zich niet alleen op thuismarkt China, waar enkele snelladers al staan. De laadpalen moeten klanten wereldwijd bedienen. Naar verwachting zijn de palen het tweede kwartaal van 2024 ook in Europa te vinden.
Of het merk ooit ook echt een belangrijke concurrent van de Tesla Superchargers wordt, is nog maar de vraag. Daarbij zijn er ook veel andere aanbieders die graag een groot laadnetwerk willen opzetten, bijvoorbeeld Mercedes!
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo weinig Cybertruck-reserveringen heeft Tesla weten te verzilveren
-
Leasemaatschappij verlaagt boete contractbreuk voor Tesla-rijders met spijt
-
Deze AliExpress-gadget maakt einde aan grote Tesla-ergernis
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Aandeel Tesla met 50 procent gedaald! Dat is het Elon Musk-effect
-
Met deze Tesla Cybertruck houd je helemáál geen vrienden meer over
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Tesla-verkopen ingestort! Europeanen moeten niks van Musk hebben
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Voor 25.000 euro rijd je al een grote, elektrische premium-occasion
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying