Coen Grutters
Coen Grutters Nieuws Vandaag
Leestijd: 3 minuten

Deze nieuwe Smart-EV de strijd aan met de Tesla Model Y

Van het Smart van weleer is niet meer veel over. Waar het merk faam boekte met zijn piepkleine, tweezits stadsautootjes, onthult het nu de nieuwe #5. Een EV waarmee Smart de concurrentiestrijd aangaat met de Tesla Model Y.

Die Tesla is immers de benchmark in dit segment. Met een lengte van bijna 4,7 meter is hij enkele centimeters korter dan de Model Y. Evengoed is het de grootste en zwaarste Smart ooit gemaakt. Afhankelijk van de uitvoering weegt de #5 tussen de 2.200 en 2.370 kilogram. Dat is ruim drie keer zoveel als de originele ForTwo!

Smart #5 komt met veelbelovende EV-techniek van Geely

Goed, we moeten accepteren dat tijden zijn veranderd. Mercedes-Benz deelt het merk sinds 2019 met het Chinese Geely. Daarbij zorgen de Duitsers voor het design en de distributie, terwijl de Chinezen verantwoordelijk zijn voor de elektrotechniek.

Smart #5 EV elektrische auto Tesla Model Y
Links de Premium, rechts de Summit Edition. (Afbeelding: Smart)

Die techniek is behoorlijk goed. Er zijn drie aandrijflijnen, verdeeld over vijf uitrustingsniveaus (Pro, Pro+, Premium, Pulse en Summit Edition). De basisversie komt met een LFP-accu die 76 kWh aan energieopslag biedt.

Nieuwe Tesla Model Y-concurrent biedt zeer goede EV-prestaties

Deze versie heeft één elektromotor op de achteras en levert 340 pk. De WLTP-actieradius bedraagt 465 kilometer. Met zijn 400 volt-techniek laadt hij met 11 kW aan de AC-paal en met 150 kW aan de snellader.

Snelladen met 400 kW

Daarboven vind je zowel 367 pk sterke achterwielaandrijvers als de 587 pk sterke AWD-versies van de Smart #5. Deze aandrijflijnen maken allemaal gebruik van een NMC-accu met een capaciteit van 100 kWh.

Smart #5 EV elektrische auto Tesla Model Y
(Afbeelding: Smart)

Deze hebben tevens een 800 volt-boordnet waarmee aan de publieke laadpaal tot 22 kW gehaald kan worden en aan de DC-lader een waanzinnige 400 kW. Van 10 tot 80 procent laden zou zodoende slechts 18 minuten duren. Gek genoeg claimt de technisch verwante Zeekr 7X een tijd van 13 minuten, terwijl die EV een minder hoge snellaadpiek noteert.

Minder actieradius dan Tesla Model Y

Zelfs de vernieuwde Tesla Model Y kan niet aan tippen aan deze laadspecificaties. Wel lijkt de Model Y iets zuiniger met de energie in zijn kleinere accu om te gaan, waardoor de EV’s van Musk verder komen op één acculading.

Smart #5 interieur
(Afbeelding: Smart)

Het interieur wekt een goede indruk. Er is gebruik gemaakt van mooie materialen en er zijn duidelijke trekjes van Mercedes. Denk aan de stoelbediening op de deuren (zowel voor als achter). De Premium, Pulse en Summit edition komen met een groot scherm voor de bijrijder, net zoals we zagen in verschillende Porsches en Audi’s, maar ook in de gloednieuwe CLA.

Elektrische auto stil? Deze nieuwe BMW maakt superveel herrie

Bekijk voor meer informatie bovenstaande video, waarin we je voorstellen aan de nieuwe Smart #5. Wil je op de hoogte blijven over de aankomende rijtest? Abonneer je dan op de gratis Autovisie Nieuwsbrief.

ModelProPro+PremiumPulseSummit Edition
Lengte4.695 mm4.695 mm4.695 mm4.695 mm4.695 mm
Breedte (zonder spiegels)1.920 mm1.920 mm1.920 mm1.920 mm1.920 mm
Hoogte1.705 mm1.705 mm1.705 mm1.705 mm1.705 mm
Wielbasis2.900 mm2.900 mm2.900 mm2.900 mm2.900 mm
Leeggewicht2.200 kg2.260 kg2.260 kg2.345 kg2.370 kg
Maximaal trekgewicht1.600 kg1.600 kg1.600 kg1.600 kg1.600 kg
Capaciteit frunk / bagageruimte72 liter / 630 – 1530 liter72 liter / 630 – 1530 liter72 liter / 630 – 1530 liter47 liter / 630 – 1530 liter47 liter / 630 – 1530 liter
Vermogen340 pk363 pk363 pk587 pk587 pk
Koppel373 Nm373 Nm373 Nm643 Nm643 Nm
Acceleratie 0–100 km/u6,9 s6,5 s6,5 s6,5 s4,9 s
AandrijflijnRWDRWDAWDAWDAWD
Maximum snelheid200 km/u200 km/u200 km/u200 km/u200 km/u
WLTP-bereik465 km590 km590 km540 km540 km
DC-laden150 kW400 kW400 kW400 kW400 kW
AC-laden11 kW22 kW22 kW22 kW22 kW
Vanafprijs€48.440€53.440€57.940€57.940€59.440

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.