Deze occasion wil je: 360 pk Peugeot 508 SW PSE, ‘net als een bitcoin’
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Peugeot 508 SW PSE.
Autovisie reed vorig jaar nog met de sportsedan en -stationwagon. “Elke nieuwe sportieve Peugeot heeft een zware taak. Het is niet eens zozeer de competitie met concurrenten, maar eerder de uitdaging om de grote schoenen van de voorvaderen te vullen. Legendarische voorgangers als de 309 GTI 16V hebben de lat hoog gelegd.”
De Peugeot 508 SW PSE
“Als de mannen en vrouwen van Peugeot Sport ergens ‘GTI’ opplakken, moet het echt goed zijn, dat zijn ze aan hun stand verplicht. Dus moeten we op iets anders dan een GTI rekenen, zoveel staat vast bij deze PSE. Het zijn andere tijden en daarom laait onze hoofdvraag nog verder op: waar moet je de 508 PSE plaatsen in die rijke familietraditie en hoe verhoudt hij zich dan met de concurrentie? Het is de krachtigste in serie gebouwde Peugeot ooit, roepen de makers van de 508 PSE. Maar dat lijkt meer een marketingkreet dan een engineeringbelofte.”
Als een bitcoin
“De techneuten van Peugeot Sport weten namelijk ook donders goed dat vermogen in dit (hybride of volledig) elektrische tijdperk heel anders is. De pk van toen was keiharde ‘valuta’ en had zelfs emotionele waarde. De oorsprong van de huidige pk is net als een bitcoin het moeilijk te vatten resultaat van mining uit gecombineerde krachtbronnen. Net als je de euro niet meer moet willen omrekenen in guldens (of in dit geval Franse franken misschien), moet je ook dat hoge vermogen meteen relativeren.”
“De 1.6-turbobenzinemotor is nu 200 pk sterk. Tel daarbij op een 81 pk sterke elektromotor, die geïntegreerd is in de automatische achttraps transmissie en een 83 pk sterk exemplaar dat de achteras ‘bedient’, en je hebt een motorenalliantie die 360 pk en 530 newtonmeter ophoest. De 508 PSE snelt als voorwielaandrijver voort naar de horizon, alwaar hij bij 250 km/h in de begrenzer ‘loopt’.” De Peugeot sprint van 0 naar 100 km/h in 5,2 seconden. “Ook na de tussensprints zal het Franse volkslied gespeeld worden, want daar toont de 508 PSE aan snel te zijn: 80-120 km/h vergt 3,5 seconden.”
“Is het alleen een ‘Vergulde Leeuw’ of is het een vechter? Het gaat hier niet om de glimmers, maar om de rijbeleving. En die is behoorlijk aangepast ten opzichte van de standaard 508, die je al geen stoffige sedan kunt noemen, zowel qua uiterlijk als rijkwaliteiten. De 508 is niet, zoals enkele van zijn voorgangers, de maatstaf in zijn segment, maar bochten zijn voor hem geen gevecht maar een gegeven. En daar dealt de elegant vormgegeven berline mee zoals het moet. De carrosseriebeheersing is goed, maar de feedback kan beter, was ons eerste en laatste testoordeel.”
Peugeot 508 SW PSE als occasion
Autovisie vindt zo’n snelle Peugeot 508 SW PSE als occasion in Lelystad.
De Peugeot 508 komt uit 2021 en heeft nog geen 36.000 kilometer per de teller staan. De verkoper vraagt 60 mille voor de Fransman.
Hoe sportief kan een plug-in hybride zijn? – Peugeot 508 PSE – Test
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster