Sjoerd vertelt de mooiste achtergrondverhalen van Sjoerds Weetjes
De laatste aflevering van dit jaar ging afgelopen vrijdag live, en dus kunnen we terugkijken op weer een jaargang van Sjoerds Weetjes. Welke episode vond Sjoerd zelf de leukste, de meest memorabele of het herhalen waard? Zijn verhaal.
Hoeveel afleveringen waren het dit jaar? Meer dan 52 in ieder geval. Slechts één vrijdag was er vanwege een nieuwsvideo géén aflevering van Sjoerds Weetjes, maar er waren weken bij met twee of zelfs drie afleveringen. Ik heb ze allemaal met plezier gemaakt. Met onderwerpen die ik leuk of interessant vind om te delen. Ik heb geen favoriete Sjoerds Weetjes. Achter elke aflevering zit wel een verhaal hoe of het verhaal of de video tot stand is gekomen. Een weetje, de cameraman weet nooit wat ik precies ga vertellen. Hij luistert naar wat ik zeg en soms reageer ik op wat hij in beeld brengt.
Inside information
Mij gaat het om het verhaal. Dankzij de uitstekende reputatie en historie van Autovisie openen veel deuren die voor anderen gesloten blijven. Het resulteert in veel inside information. Zo kregen we dit jaar te horen wat een hoofdpijn het project Audi R8 Spyder voor de designafdeling gaf. En Bugatti’s designbaas verklapte enkele geheimen van de Veyron. Met dank aan collega Dries van den Elzen liep de ontwikkelingsbaas van Porsche leeg over de 935. Een rit met de projectleider van de Ford Mustang in een Bullitt resulteerde in een achtergrondverhaal over de nieuwste ‘filmauto’.
Favoriete video
Uiteraard kan ik wederom geen favoriete video uitkiezen. Maar drie ‘behind the scenes’-verhalen wil ik wel verklappen.
Van i8 naar een BMW-collectie naar de Z1
Het verhaal achter de facelift van de BMW i8 lag al langer op de plank. Het was wachten op een bedrijf dat de gewenste uitvoeringen had, een oude Coupé en een nieuwe Roadster. Opeens stond het duo bij een officiële dealer. Maar toen we twee dagen na ons verzoek antwoord kregen op de vraag of we een video mochten maken, waren de twee i8-en alweer gescheiden. Een blik over de grens volgde en leverde het gewenste resultaat. Het duo stond zelfs 15 km van mijn huis. De afspraak was zo gemaakt, want de Belgische BMW-dealer behoort tot de trouwe kijkers van Sjoerds Weetjes. Op een ochtend togen we naar Kalmthout en namen we de video op. Na afloop loop ik terug naar de auto en toen viel mijn oog op een Isetta. Hij werd nota bene vergezeld door nog een klassieke BMW. En nog een. En nog een. De ruimte bood onderdak aan een fraaie collectie. We stapten opnieuw naar binnen en vroegen of we een video van de verzameling mochten maken. De eerst terughoudende dealer stemde in. Het resultaat zie je hier. De verzameling deed mijn autohart sneller kloppen. Naar aanleiding van de autospot-video nam een andere BMW-verzamelaar contact op.
Twee rondjes om de Bugatti Atlantic
Uit de uitnodiging via Messenger van de PR-baas van Bugatti om nooit eerder getoonde prototypes van Bugatti in zijn designstudio te komen bekijken, kon je nauwelijks iets meer over het onderwerp opmaken. En dus reden we twee dagen later naar Wolfsburg, waar we in een nietszeggend kantoorpand werden ontvangen door de designbaas van Bugatti. Eerst presenteerde hij in het geheim de Chiron Pur Sport, die enkele weken later op de Autosalon van Genève 2020 gepresenteerd zou worden. Vervolgens doken we de ontwerpstudio. Daar stonden – we mogen niet alles vertellen – onder andere de showcar Atlantic en het designprototype Chiron. Bij hoge uitzondering mocht Autovisie als enige medium ter wereld de twee studiemodellen in de ontwerpstudio filmen. Uniek, want, zoals in de video getoond, is fotograferen en filmen op de afdeling ten strengste verboden.
Achter het gordijn werd op dat moment door de Bugatti-medewerkers gewerkt, maar die werden allemaal gevraagd om 30 minuten stil te zijn vanwege de video die wij gingen opnemen. De opname was zo’n 20 minuten. Voldaan pakten we onze spullen. Ondertussen luisterden we naar de video. Er was een technisch probleem met de microfoon. De video moest opnieuw, want we hadden geen geluid. Opnieuw moesten de aanwezigen 30 minuten stil zijn, een uur in totaal dus. De tweede keer was alles goed gegaan. Maar stel je voor dat we niets hadden gecheckt. Sta je in Bugatti’s ontwerpstudio en krijg je als eerste in de wereld twee nooit eerder getoonde modellen getoond, blijkt de video onbruikbaar te zijn. Poeh. Nu zat ik tijdens de rit naar huis – het was een dag op en neer – nog even te verwerken wat we weer hadden gemaakt. In het jaar ervoor stonden we als een van de vier media in de oude (Italiaanse) fabriek van de EB110 naast de Centodieci, en in het jaar dáárvoor in een fotostudio naast de Divo. Wat is dat heerlijk om dergelijke projecten met de kijkers exclusief te kunnen delen. Oh ja, het gesprek met de designbaas leverde ook veel input voor de unieke video 15+ weetjes over de 15 jaar oude Veyron.
Met tank en band door Autoworld Brussel
Iets in de McLaren F1 heeft mij dik 25 jaar geleden geraakt. Wat vind ik het een geweldige auto! Zo mooi van lijn, voorzien van prachtige techniek. Ik ontving ooit een vijfdelige posterset van McLaren, die nog altijd ingelijst aan de muur hangt. Voor de onthulling in het Engelse Woking van de F1 LM ontving ik een uitnodiging en dus reisde ik af naar de fabriek waar de F1 het levenslicht zag. Ik las alles over de auto en dat meerdere malen. Toen ik hoorde dat de F1 in Autoworld Brussel op een deeltentoonstelling zou staan, wist ik dat ik mij kans moest grijpen. Het verhaal van de F1 moet gedeeld worden. In mijn verzameling heb ik de originele tank van chassisnummer 036 en een achterband van productie-auto 048. Ik nam contact met het Brusselse museum op of we voor openingstijd een video van de Engelse supercar mochten opnemen.
Welnu, het maken van een video was geen probleem, maar het museum kon niet eerder open gaan. Zo stonden we de volgende dag om 10.00 uur in de ochtend voor het poortje van het museum samen met nog zo’n 20 personen te wachten. Toen Autoworld Brussel op die zondagochtend opende, zijn we direct – met dank aan het personeel – via een korte weg naar de F1 gesneld. De auto stond in een aparte zaal, samen met nog enkele aantrekkelijke supercars. Vooraf hadden we te horen gekregen dat we niet op het podium mochten en al helemaal niet de auto mochten aanraken. Toen we er stonden konden we naast de F1 van het BMW Museum staan en zelfs de deur openen. Een vriend was meegegaan, want we dachten dat we wel extra handjes konden gebruiken. En dat bleek. We positioneerden hem voor de entree van de zaal, zodat we heel brutaal de ruimte claimden om in 30 minuten de video te maken. Hoewel de opname iets uitliep, was er maar een persoon die zeer boos tegen onze ‘uitsmijter’ werd. Op de video is het gelukkig niet te horen en nauwelijks te zien. Toen de zaal eenmaal open was, trokken twee andere items eigenlijk meer aandacht dan de kostbare automobielen. Het waren de band en de tank van de F1 die we voor de video hadden meegenomen. We werden dan ook raar aangekeken toen we met de originele componenten door het museum liepen. Alsof we als medewerkers van Euromaster net de tank en band hadden vervangen…