Deze primeurs waren bestemd voor de autosalon van Genève
De grote autosalon in Genève stond in de planning voor 5-15 maart, maar helaas heeft de recente uitbraak van het coronavirus roet in het eten gegooid. De Zwitserse regering besloot dat evenementen waar meer dan 1000 bezoekers op afkomen niet door mochten gaan. En dus blies men de 90e editie van de autosalon van Genève af. Desondanks hebben veel merken online hun primeurs weggegeven. De overige modellen voegen wij erbij.
De Car of the Year zou ook in Genève worden bekendgemaakt. Dit is online gebeurd. Daarnaast hebben BMW, McLaren, Mercedes-Benz, Audi en Porsche online hun onthullingen gedaan. Er zouden echter nog meer merken komen met nieuwe modellen, die nog niet ‘officieel’ zijn gepresenteerd. Welke primeurs zijn het allemaal?
Aiways
Deze elektrische U5 van de Chinese autofabrikant was al even bij ons bekend; er is zelfs al mee gereden. Het NEDC-bereik van de U5 ligt op 503 kilometer. Omdat het tot nu toe om het prototype ging, was de Aiways U5 in productieversie ook een ‘primeur’ op Genève. De Chinese start-up heeft de auto wel via een live stream onthuld. Verwacht wordt dat het model in augustus van dit jaar in ons land is. De U5 is enkel te bestellen via het internet.
Het tweede model van Aiways is de U6ion, een elektrische crossover. Vooralsnog gaat het om een concept, op de beurs van Genève zou de conceptcar in het echt getoond worden.
Alfa Romeo
Alfa Romeo vond dat het tijd was om de Giulia en Stelvio bij te punten en een extra gepeperde variant toe te voegen. De facelifts van de Giulia en Stelvio zijn nauwelijks ingrijpend te noemen, er zijn vooral details in het interieur aangepast. Denk aan het gebruik van mooiere plastics, betere afwerking op het dashboard en een vernieuwing van het multimediasysteem. Het echte nieuws is de Alfa Romeo Giulia GTA. De auto is in de basis hetzelfde als de QV, maar hij is 100 kilo lichter en heeft 30 extra pk’s meegekregen. Ook deze modellen stonden op de planning voor Genève, maar we moeten nu iets meer geduld hebben voor we ze in levenden lijve kunnen zien.
Aston Martin
Aston Martin was van plan de nieuwe V8 Vantage Roadster mee te nemen naar Genève, die een snel werkend dak heeft (binnen 7 seconden open of dicht). De auto levert bijna dezelfde prestaties als de gesloten variant, alleen door het extra gewicht van 60 kg versnelt hij iets trager naar de honderd kilometer per uur.
Daarnaast zouden ze waarschijnlijk ook de V12 Speedster meenemen, de cabrio zonder dak. Van dit model kreeg Autovisie al eerder een exclusieve preview. Waar hij dus eigenlijk op de beursvloer in Genève zijn debuut zou maken, deed Aston Martin het online vanuit het Verenigd Koninkrijk. De topsnelheid bedraagt minimaal 300 km/h, en 0-100 km/h legt hij af in 3,5 seconden. De Nederlandse prijs zonder belastingen bedraagt al €745.000 euro.
Audi
Audi zou ons de gloednieuwe A3 tonen, waarbij het design natuurlijk niet veel afwijkt van het voorafgaande model. De stand van Audi in Genève zou ook voorzien worden van een E-Tron S, maar die laat dus nog even op zich wachten. Wanneer deze komt is nog niet bekend, maar houd vooral onze website in de gaten! In een vroeger stadium mochten wij al uitgebreid de nieuwe A3 bekijken, klik voor de video op deze link.
BAC
Het Engelse BAC (Briggs Automotive Company) heeft natuurlijk kortgeleden de oude Mono uitgezwaaid, maar zou dan in Genève de opvolger van dat model tonen. Hoewel de nieuwe Mono erg op zijn voorganger lijkt (zie onderstaande afbeelding), is hij bijna volledig nieuw. Met 332 pk en een gewicht van 570 kg is hij sterker en lichter dan zijn voorganger, en de nieuwe neus en de grotere spoiler dragen bij aan een betere aerodynamica. De bredere airpods aan de zijkant zorgen voor betere koeling bij de motor. Doordat hij 20 mm lager is en 25 mm langer, oogt de auto ook slanker.
Bentley
Bentley had op Genève twee plaatsen gereserveerd: een voor de 1,5 miljoen euro kostende Bacalar en de ander voor de 400.000 stiksels tellende Continental GT Mulliner Convertible. Beide auto’s zijn zeer exclusief. Wij mochten in een eerder stadium al exclusief kennismaken met de Bentley Bacalar, de video vind je via deze link.
BMW
BMW had een hoop op de planning staan voor Genève: de M340d in Sedan- en Touring-variant, de 330e xDrive in Touring en Sedan spec, de X1 en X2 als ’25e’ en last but not least: de i4 Concept. Deze elektrische vijfdeurs fastback van BMW moet de concurrentie aangaan met de Tesla Model 3 en de Polestar 2. In 2021 moet deze elektrische BMW van de band rollen. De vraag is of zij ook de nieuwe 4 Serie met die leuke grille mee zouden nemen naar Genève.
Bugatti
Bugatti kondigde aan de ‘Chiron R’ te tonen. Dit klopte, alleen de naam niet. De extreemste Chiron luistert naar de naam Chiron Pur Sport. Dit moet de meest sportief rijdende Chiron worden, en er worden er slechts 60 van gemaakt. De Chiron Pur Sport is 50 kg lichter dan de Chiron Sport, en de topsnelheid is begrensd op ‘slechts’ 350 km/h. Dit komt omdat de Pur Sport andere aerodynamica heeft die meer gericht is op bochtsnelheid dan op topsnelheid. Ook is er gekozen voor een andere onderstelafstemming en een negatief camber van 2,5 graad. Meer informatie lees je in dit exclusieve artikel!
Czinger
Deze fabrikant moest als volledig nieuw model debuteren in Genève. Met de hybride hypercar die de naam 21C heeft gekregen. De auto heeft een 2,88-liter V8-motor met plug-in hybridetechniek. Het totaalvermogen komt op 1.250 pk, en dat is aangenaam voor een auto van 1.250 kg. Hij moet onder de 2 seconden op 100 km/h zitten, en de topsnelheid komt boven de 350 km/h te liggen. Heel veel meer informatie is nog niet bekend over dit model, houd onze website in de gaten voor meer info.
Cupra
Cupra zou van de Leon veel verschillende varianten meenemen: de Cupra Leon, Leon plug-in, Leon Competición en de Leon e-Racer. De Leon begint qua vermogen met 245 pk, de topversie krijgt 310 pk. De Cupra Leon komt als vijfdeurs hatchback en als Sportstourer beschikbaar. De 310 pk-versie krijgt standaard vierwielaandrijving mee. Daarnaast zou ook de Formentor zijn debuut maken in Genève, met in ieder geval een vermogen van 245 pk. Puur elektrisch moet de Formentor Plug-in 50 kilometer (WLTP) ver kunnen komen.
DS Automobiles
DS toonde online al de DS 9, en daarnaast ook de Aero Sport Lounge. De DS 9 is een op de Peugeot 508 gebaseerde limousine, maar heeft zijn eigen gezicht gekregen. Bij de marktintroductie krijgen we de plug-in als eerst. Deze heeft een 1,6-liter viercilinder, gekoppeld aan een 80 kW sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen moet rond 225 pk bedragen en wordt naar de voorwielen gestuurd. Later volgt een versie met 250 pk, en een versie met twee elektromotoren, vierwielaandrijving en 360 pk. De Aero Sport Lounge is een studiemodel van DS Automobiles, waar ze in Genève wilden hun visie op de (elektrische) toekomst mee wilden laten zien.
Ferrari
Het Italiaanse merk met het steigerende paard zou de Ferrari Roma meenemen naar Genève. Hun laatste creatie is een echte Grand Tourer, gebaseerd op de Portofino. Toch is hij helemaal anders. Hij is langer, breder en heeft een lagere daklijn. Voorin ligt een 3,9-liter V8 met 620 pk en 760 Nm. De Roma accelereert ook 0,1 seconde sneller dan de Portofino: 0-100 km/h gaat in 3,4 seconden. De topsnelheid ligt boven 320 km/h.
Fiat
Fiat heeft hem inmiddels wel getoond: de 500e. Ook deze zou debuteren in Genève, maar dat heeft nu online plaatsgevonden. Het bereik van het elektrische stadsautootje bedraagt 320 km, de topsnelheid is begrensd op 150 km/h. Over prijzen is nog niets bekend, maar die zullen snel volgen.
Fisker
Fisker zou hun baanbrekende elektrische SUV meenemen naar Genève. Waarom baanbrekend? Vanwege de lage prijzen van de Fisker Ocean: 482 km elektrische range voor slechts 34.000 euro. Niet gek! Fisker gaat de auto aanbieden in de lease, waarin hij volgens een speciaal abonnement is te rijden. In Amerika is de Fisker vanaf $379 per maand te rijden. Het bijzondere is dat hij na een maand ook weer kan worden ingeleverd. Dat zonder addertjes onder het gras. Wel zit er een starttarief van $2999 aan verbonden. Na de officiële introductie hopen we concretere cijfers te bieden. Voor nu ziet het er veelbelovend uit.
Gumpert
Gumpert heeft hem natuurlijk al een beetje laten zien: de RG Nathalie. De auto heeft vier elektromotoren (één voor elk wiel), gevoed door een 70 kWh-batterij. Als range-extender heeft de auto een methanol-brandstofcel, waar de Nathalie een actieradius van 1.000 kilometer zou hebben. Er is gekozen voor methanol omdat die brandstof volgens Gumpert gemakkelijker te distribueren en te tanken is dan waterstof. 0-100 km/h moet hij in 2,5 seconden kunnen doen en de topsnelheid moet boven de 300 km/h komen te liggen. De CO2-uitstoot ligt rond de 30 gram per kilometer.
Honda
Honda had ons de nieuwe Jazz, de vernieuwde Civic Type R en de Civic Type R Limited Edition op Genève beloofd. Exacte cijfers zijn nog niet bekend van de Jazz, het is voorlopig nog afwachten op zijn Europese debuut. De Civic Type R Limited Edition is gelimiteerd tot 100 stuks, en is speciaal gemaakt voor de mensen die graag het circuit opgaan met hun hatchback. Met het weglaten van de airconditioning, het infotainmentsysteem en de benodigde geluidsisolatie is de auto 47 kg lichter geworden. De motor is ongewijzigd gebleven: de hatchback heeft nog steeds een 2,0-liter viercilinder met 320 pk op de voorwielen.
Hyundai
Genève zou de plek zijn voor drie primeurs voor Hyundai: de i20, de i30 facelift en de Prophecy Concept. De i20 is grondig aangepakt volgens de nieuwe designfilosofie van Hyundai, die zij ‘Sensuous Sportiness’ noemen. De driedeurs i20 vervalt, er komt een opgehoogde versie met meer plastic rond de wielkasten en er komt ook een gepeperde i20 N. De i30 komt nu als Wagon ook met het N-Line pakket (voorheen alleen beschikbaar op hatchback en fastback). Daarnaast is het exterieur van de i30 iets gewijzigd om weer even mee te kunnen. De prachtig gelijnde Prophecy Concept moet een blik in de toekomst van Hyundai geven. Zo is al zeker dat de pixelverlichting op de auto de signatuur wordt van alle toekomstige Hyundai-modellen. Wanneer de Koreanen met een officiële introductie komen is nog niet bekend.
Jeep
Jeep zou de Compass, Renegade en Wrangler als PHEV meenemen naar Genève. De Compass 4xe en de Renegade 4xe hebben een benzinemotor die de voorwielen aandrijft en een elektromotor die de achterwielen aandrijft. De elektromotor haalt zijn stroom uit een 11,4 kWh-accu. Volledig elektrisch bedraagt de actieradius 50 km. Over de Wrangler 4xe zijn nog geen details bekend. Wanneer de 4xe-modellen nu een introductie krijgen, is nog niet bekend.
Kia
Kia komt naast met een 3,5-liter V6 benzine en een 2,2-liter viercilinder diesel ook met een plug-in hybride in de Sorento. De auto heeft scherpere lijnen en een vierkanter, statiger front. De koplampen zijn slanker geworden en datzelfde geldt voor de achterlichten. Daarnaast zijn ze nu rechtopstaand. Of er nog meer aandrijflijnen naar Nederland komen en welke, is nog niet bekend. Genève is helaas niet zijn debuut geworden, maar we wachten af tot het volgende moment.
Koenigsegg
Dames en heren, uw aandacht! Het Zweedse Koenigsegg is in Zwitserland wel bezig geweest, zij hebben namelijk als enige een officiële primeur op de 90e autosalon van Genève. Zij hebben op de beursvloer het doek getrokken van de Gemera, en omdat het team zonder publiek was zaten zij onder de Zwitserse limiet van een evenement met maximaal 1.000 mensen. Met vier stoelen, 0 naar 100 km/h in 1,9 seconden en een top van 400 km/h kun je serieus snel met je vrouw en twee kinderen. Elke passagier krijgt twee bekerhouders (acht in de hele auto), een verwarmd en gekoeld exemplaar. Iedere reiziger heeft ook zijn eigen leeslampje, en beide rijen zijn voorzien van eigen climate control, een infotainmentscherm en wifi. Het gaat in deze auto dus niet om een 2+2, maar een volwaardige vierzitter. Je kunt er dus écht met vier volwassenen in zitten. Meer informatie over het duizelingwekkende model vind je hier.
Lexus
Het betrouwbare merk zou als primeur de ES300h, de UX300e, de LC500 Convertible en de LF-30 Concept meenemen. De ES300h is in feite onveranderd gebleven, de enige primeur op dit model zijn de camera’s in combinatie met schermen die de buitenspiegels vervangen. Deze camera’s zijn kleiner dan spiegels en daardoor bevorderlijk voor het verlagen van de luchtweerstand en het reduceren van rijwind. De UX300e is de eerste volledig elektrische Lexus, met een vermogen van 150 kW (ongeveer 207 pk). De actieradius van deze elektrische cross-over moet rond de 300 km bedragen. De LC500 Convertible is de open variant van de al bekende LC500, uitgerust met een elektrisch opvouwbare stoffen kap. Die kap gaat in 15 seconden open en sluit in 16 seconden. De aandrijflijnen zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn als bij de coupe-variant. Met de LF-30 Concept wil Lexus haar visie delen op de toekomst van elektrisch rijden volgens de fabrikant, waar de focus ligt op veiligheid, autonoom rijden en rijplezier. We zijn benieuwd of die laatste twee te combineren zijn!
McLaren
McLaren heeft hem inmiddels bekendgemaakt, de 765LT. Dit ultieme circuitmonster is gelimiteerd tot, je raadt het al, 765 stuks. Hij perst 765 paarden uit de 4,0-liter V8 en daarmee gaat hij in 2,8 seconden naar 100 km/h, in 7,4 seconden naar 200 km/h en de fun stopt bij 330 km/h. Wat nieuw is voor McLaren is ‘limit downshift’. Jij kunt alvast terugschakelen, maar de auto onthoudt dit en voert het uit wanneer het toerental dat toelaat. Zo krijgt de bestuurder meer vrijheid om zich te focussen op de rijtaak. De auto is 80 kg lichter dan de 720S, en door een 48 millimeter langere neus, een 9 millimeter langere Longtail-spoiler, langere splitter, verbeterde bodemplaat en de grotere diffuser is de downforce met 25% toegenomen.
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG zou nog heel wat meenemen naar Genève: de GLA35/45/45S AMG, de GLE 63/63S Coupe AMG, de E53/E63/63S AMG, en de GT 73 4-door Coupe. De grootste verandering is de GT 73 4-door Coupe, die als eerste hybride AMG op de markt komt. Er ligt nog steeds een vierliter V8 in met twee turbo’s, en samen met de elektromotor moet hij rond de 815 pk krijgen. In theorie moet hij binnen drie seconden op de 100 km/h zitten. Daarnaast zou hij ook tot 50 kilometer volledig elektrisch moeten rijden. Ook deze introducties worden dus verzet naar een nog onbekende datum.
Mercedes-Benz
Mercedes zou de CLA250e, de E-klasse facelift en de Vision AVTR Concept meenemen. Ook deze worden dus later gepresenteerd dan de bedoeling was. De CLA250e plug-in hybride helpt mee aan de verdere elektrificatie van het merk, waar een 1,3-liter viercilinder motor wordt gekoppeld aan een 75 kW elektromotor. Het totale vermogen komt uit op 218 pk. De volledig elektrische actieradius moet tussen de 60 en 69 kilometer liggen.
Morgan
Morgan’s primeur voor Genève zou de nieuwe Plus-Four worden. Deze auto is voor 97% nieuw, ook al zou je dat niet meteen zeggen. De meest ingrijpende verandering is het verdwijnen van het stalen chassis, wat nu van aluminium is gemaakt en deels van hout. De auto is niet veel groter geworden aan de buitenkant, maar de wielbasis is wel vergroot en de binnenruimte is toegenomen. Door het aluminium is het gewicht van de auto ook aanzienlijk afgenomen, en de Morgan weegt nu slechts 1007 kg. De 3% die bewaard is gebleven van het oude model, zou terechtkomen op het uiterlijk van de auto. Hij heeft nog steeds die bekende, iconische looks van zijn voorganger behouden. Onder de motorkap komt een 2,0-liter viercilinder turbo van BMW te liggen met 255 pk. De handbak heeft hierbij 350 Nm, de automaat 400 Nm. Het is voor het eerst op de Plus-Four dat er twee transmissies worden aangeboden. De automaat doet 0-100 km/h in 4,8 seconden en de handbak 5,2 seconden. De productie is al gestart.
Pagani
De uitverkochte Pagani Huayra Imola zou ook zijn gezicht laten zien in Genève, maar ook deze is niet komen opdagen. Van deze editie worden er slechts vijf gemaakt. De ontwikkeling vond voor het grootste deel plaats op het beroemde Formule 1-circuit, zoals de naam aangeeft. De nieuwe Huayra Imola mag overigens wel gewoon de weg op. De Italianen hebben het wagengewicht heel laag weten te krijgen: de 827 pk sterke hypercar weegt maar 1246 kilogram. Hoe ze dat hebben gedaan, lees je hier.
Porsche
De Duitse sportwagenfabrikant was ook van plan met wat modellen naar Zwitserland te komen. Helemaal nieuw waren die echter niet voor ons. Eentje hebben we al gezien op ons YouTube-kanaal: de 718 Cayman GTS 4.0. Daarnaast komt ook nog diens open broertje, de 718 Boxster GTS 4.0. En als laatste is er nog de bloedsnelle 911 Turbo S. Het topmodel levert 650 pk, 800 Nm en sprint dankzij vierwielaandrijving en een nieuwe achttrapsautomaat sneller dan menig hypercar!
Renault
Renault heeft de Twingo Z.E. al aan ons laten zien. Daarnaast had de fabrikant ook de Mégane-facelift en Talisman-facelift klaarstaan voor Genève. Groot nieuws was er ook in de vorm van de Morhpoz, een uitschuifbare conceptcar. De auto biedt plaats voor vier personen en heeft een standaard een accupakket van 40 kWh, maar kan worden ‘uitgerekt’ om meer ruimte voor bagage en een extra accu (50 kWh) te creëren. In de zogenoemde ‘Travel Modus’ komt de Morphoz dan 700 kilometer ver.
Rimac
Rimac zou de C_Two tonen, de snelle en volledig elektrische hypercar. Ook voor deze moeten we dus nog even geduldig zijn. Wel heeft de autobouwer uit Kroatië al wat cijfers met ons gedeeld. De elektromotoren zijn samen goed voor 1914 pk en 2300 Nm, waardoor de sprint naar 100 km/h binnen 1,85 seconden is geklaard. De top van het elektrische wonder? 412 kilometer per uur. De accu met een capaciteit van 120 kWh moet goed zijn voor een bereik van 550 kilometer volgens de WLTP. Als je je rechtervoet een beetje onder controle kunt houden, natuurlijk.
Seat
Seat heeft slechts een primeurtje: de Leon. Die is natuurlijk al lang en breed op het internet verschenen, maar het grote publiek heeft ‘m nog niet kunnen zien. De Leon leunt traditiegetrouw sterk tegen zijn grote Volkswagen-broer, de Golf, aan. Vooral binnenin heeft de Spanjaard een opwaardering gekregen, met twee grote digitale schermen. De nieuwe Leon verschijnt in het tweede kwartaal van dit jaar op de markt.
Skoda
Skoda heeft meer in de aanbieding: de Octavia RS, de Kamiq Scoutline en de Enyaq. Over laatstgenoemde model is nog weinig bekend, behalve dat het een elektrische cross-over van het Tsjechische merk wordt. De Octavia RS wordt voor het eerst in zijn leven een plug-in hybride. Die aandrijflijn is ons overigens al bekend: de Skoda beschikt over een 1,4 liter benzinemotor die gecombineerd wordt met een elektromotor. Samen zijn ze goed voor een systeemvermogen van 245 pk.
Toyota
Alleen maar Yaris-nieuws voor Toyota in Genève. De Yaris, Yaris cross-over en GR Yaris waren klaar voor hun Europese debuut. Inmiddels heeft de Japanse autobouwer de orderboeken voor het model geopend. De GR Yaris kost in ons land ongeveer 60.000 euro, terwijl het waanzinnige model in onze buurlanden al vanaf ongeveer 34.000 euro beschikbaar is. In totaal moet Toyota 25.000 exemplaren van de GR Yaris bouwen om aan de homologatie-eisen van de WRC te voldoen.
Volkswagen
Last but not least: Volkswagen. Het arsenaal aan primeurs wat zij hadden klaarstaan voor Genève is groot genoeg om er even te blijven hangen. De Golf GTI/GTD/GTE, de Caddy Life/Van, de Touareg R en de ID.4. Wanneer deze allemaal wél worden gepresenteerd, is nog niet bekend. De ID.4 wordt de tweede elektro-auto uit de ID-lijn van Volkswagen. Dit jaar staat de grote marktintroductie van de ID.3 op het programma, al zijn daar nog wat onduidelijkheden over. Het model zou volgens enkele bronnen nog kampen met flinke softwareproblemen, waardoor de marktintroductie mogelijk wordt uitgesteld.