Friezen rijden de meeste diesels, Rotterdam ‘meest vervuilende’ stad
De diesel verliest aan populariteit door zijn nadelige gevolgen voor het milieu. Maar dat maakt de Friezen weinig uit, blijkt uit onderzoek van Independer. Rotterdam scoort als een van de vier grote Nederlandse steden ‘het slechtst’.
Steeds meer kopers kiezen voor een auto waar geen zelfontbrander in het vooronder zit. Dat is voornamelijk te danken aan de relatief hoge uitstoot van schadelijke stoffen en de daarbij behorende belastingen. Toch zijn ze door nieuwe ontwikkelingen nog niet helemaal verbannen.
Kwart is diesel
Independer heeft in een onderzoek het gebruik van diesel-, benzine-, elektrische- en hybride personenauto’s bijgehouden. Uit de resultaten blijkt dat in Friesland bijna een kwart (24,2%) van de particuliere personenauto’s nog op de diesel rijden. Hiermee staat Friesland bovenaan wat betreft het gebruik van dieselauto’s. Drenthe en Groningen komen met respectievelijk 22% en 20% op plaats twee en drie. Limburg kent het laagste percentage diesels, met 12,4%.
Andere brandstoffen
Kijken we naar het gebruik van benzineauto’s, dan scoort Limburg het hoogst. Met bijna 82% aan benzineauto’s zet de heuvelachtige provincie hoog in. In Flevoland is de benzineauto het minst populair: met ruim 69% benzineauto’s staat de provincie onderaan de lijst. Wat betreft elektrische auto’s staat Flevoland echter weer bovenaan; ruim 3% van de auto’s rijdt daar elektrisch.
De stroomvreters zijn opnieuw in Limburg het minst populair, daar maken elektrische auto’s slechts 1% van het totaal uit. In Friesland rijden de minste hybrides rond, 1,85% van de auto’s heeft daar zowel een accu als een brandstoftank. Opnieuw scoort dit type aandrijflijn het beste in Flevoland: 6,5% van de rondrijdende auto’s is daar een hybride.
Kijken we naar de vier grote Nederlandse steden, dan scoort Rotterdam het ‘slechtst’ als het gaat om geëlektrificeerde auto’s. In de Maasstad is 1,3% volledig elektrisch en heeft 2,9% een hybride aandrijflijn. Tegelijkertijd rijden er in Rotterdam de meeste oude diesels rond. 14% van de diesels is voor 2005 gebouwd, in Amsterdam ligt dat percentage op bijna 9%.
Populariteit diesel
De dalende populariteit van diesels is logisch verklaarbaar. Vanaf 1 januari is de wegenbelasting van diesels van 15 jaar of ouder met 15% gestegen. Daarnaast zijn deze oudere diesels – nu of binnenkort – niet meer welkom in steden als Utrecht, Arnhem en Amsterdam.
Volgens de TU Delft zijn die oude diesels verantwoordelijk voor 50% van alle fijnstofuitstoot. Een daaropvolgend onderzoek toont echter aan dat moderne diesels meer fijnstof wegfilteren dankzij het roetfilter en dus redelijk schoon kunnen zijn. Dit onderzoek is vrij snel ontkracht door een Brits milieu-instituut, dat weer aantoonde dat het regenereren van die filters (wat de auto zelf doet) zorgt voor een uitstoot van 1.000x de toegestane hoeveelheid aan fijnstof.