Diesel powerhouse: Audi SQ7 TDI
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FIMG_4471-e1456998703886.jpg)
De 4,0 liter V8 met twee turbo’s en een elektrische compressor perst er 435 pk en 900 Nm uit. Daarmee is de Audi SQ7 TDI de sterkste nieuwe SUV met een dieselmotor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FIMG_4471-e1456998703886.jpg)
SQ7 TDI
De sterkste Q7 ooit is het niet. Die eer gaat nog steeds naar de Q7 V12 TDI van een aantal jaar geleden. Waar die auto een 500 pk en 1000 Nm sterke V12 dieselmotor had, moet de SQ7 het stellen met een 4,0 liter V8 dieselmotor. Die motor kennen we al, maar voor de SQ7 is hij van top tot teen onder handen genomen. Het resultaat? 435 pk en 900 Nm. Vooral het koppel is indrukwekkend. Van 1.000 min-1 tot 3.250 min-1 levert de SQ7 zijn maximale koppel. De turbo’s zijn sequentieel geschakeld: een turbo werkt in het lage toerenbereik en de tweede turbo neemt het bij hogere toerentallen over. Vervolgens is er een elektrische compressor geplaatst die het werk van de turbo’s aanvult: vooral de start moet zo een stuk vlotter worden.
Cijfers
Hoe hard gaat hij dan van nul naar honderd km/h? De 5,07 meter lange SUV tikt honderd aan in 4,8 tellen. Blijft het rechterpedaal volledig naar beneden, trekt hij door naar een begrensde 250 km/h. Daarmee is hij 1,3 tel sneller dan een Q7 met een 3.0 TFSI zescilinder benzinemotor. Tegelijkertijd is het verbruik met 7,4 liter per 100 kilometer zo’n 1,3 liter per 100 kilometer hoger dan dat van de 3,0 liter V6 diesel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2FA161097_large-e1457000137987.jpg)
Stabilisatie
Quattro vierwielaandrijving is – natuurlijk – standaard, net als een achttraps automaat, sportief afgestelde luchtvering en een sperdifferentieel. Om ervoor te zorgen dat de SQ7 beter een bocht door wil, levert Audi de auto optioneel met een elektromechanische actieve rolstabilisator. Dit systeem moet ervoor zorgen dat hij op slecht wegdek nog altijd comfortabel is, terwijl hij bij sportief rijgedrag overhellen minimaliseert. Ook onderstuur wordt hiermee verder voorkomen.
Interieur
De SQ7 heeft standaard sportstoelen, maar optioneel zijn ook de ‘plus’ sportstoelen, die nog meer op kuipstoelen lijken. Audi gaat de SQ7 leveren met de keuze uit vijf of zeven zitplaatsen, waarbij die laatste zitrij elektrisch neer te klappen is. Het interieur is verder te personaliseren dan bij normale Audi Q7’s en ook gecombineerde kleuren leder zijn leverbaar. Ook een speciaal ontwikkeld 1.920 watt Bang & Olufsen audiosysteem met 23 speakers is optioneel verkrijgbaar.
Prijs?
De Audi SQ7 TDI komt dit najaar op de markt. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar in Duitsland gaat hij 89.900 euro kosten. Ter vergelijk: een Q7 begint daar bij 58.800 euro, terwijl bij ons bij 76.490 euro begint. Met een BPM-bedrag van in de 20.000 euro, kun je er redelijk veilig vanuit gaan dat hij boven de 110.000 euro begint.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had