Dit bedoelen ze in België met valse hybrides: plug-in hybrides die ‘nep’ zijn
In Nederland hebben we sinds kort de valse wolfspin, in België kennen ze al langer de valse hybride. Want de Belgische overheid deelt plug-in hybrides in twee categorieën in: echte en valse hybrides. Dit is wat daarmee wordt bedoeld.
Een plug-in hybride is een auto met een brandstofmotor, een elektromotor en een batterij. In een normale hybride wordt die batterij opgeladen door de verbrandingsmotor en door het terugwinnen van kinetische energie, bijvoorbeeld via de remmen. Een plug-in hybride kan ook worden opgeladen via het stopcontact of aan een laadpaal. Over het algemeen hebben stekkerhybrides grotere batterijen aan boord, waarmee ze langere stukken volledig elektrisch kunnen rijden.
Geen belastingaftrek voor valse hybrides
In België mogen zelfstandigen de kosten van hun plug-in hybride van hun belastbare inkomen aftrekken. Tenminste, als de auto een echte hybride is. Neppe plug-in hybrides, de zogenoemde valse hybrides, komen niet in aanmerking voor fiscale voordelen.
Een valse hybride is een stekkerhybride:
- die een CO2-uitstoot heeft van meer dan 50 g/km op de NEDC 2.0- of WLTP-cyclus;
- een batterijcapaciteit heeft van minder dan 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht.
Echte hybride? Dan mag je alle kosten aftrekken
Rijd je als zelfstandige een echte hybride, dan mag je tussen de 95 procent en 100 procent van de kosten aftrekken van je inkomen.
Heb je een valse hybride, dan wordt voor de fiscale aftrekbaarheid gekeken naar conventionele model waarvan de plug-in versie is afgeleid. Is die er niet? Dan wordt de CO2-uitstoot van de valse hybride vermenigvuldigd met 2,5.
Welke modellen zijn valse hybrides?
De Belgische overheid publiceert om de zoveel tijd een geüpdatete lijst met valse hybrides. Daarop staan bijvoorbeeld de Audi Q5 50 TFSI e (0,7 kWh per 100 kg (dat is prima), maar ook 51 – 54 g/km CO2 (dat is dus niet prima)) en de Mercedes GLC 350 e (0,4 kWh per 100 kg en 59 – 62 g/km CO2).
Bij sommige plug-in hybrides moet je uitkijken welke opties je bestelt. Een auto kan met 18-inch wielen bijvoorbeeld wél een echte hybride zijn, maar met 20-inch wielen niet, omdat van grotere wielen de officiële CO2-uitstoot iets hoger wordt.