Dit bizarre snelheidsrecord heeft Koenigsegg van Rimac afgepakt
Eerder dit jaar pakte de elektrische Rimac Nevera een hele zooi snelheidsrecords van Koenigsegg af. Nou, de strijd is nog lang niet gestreden, want Koenigsegg heeft er sowieso een handjevol weer teruggepakt, met de inmiddels zeven jaar oude Regera.
Twee maanden geleden zette de 1900 pk sterke Rimac Nevera in één keer drieëntwintig records. Hij ging in 1,81 seconden naar 100 km/h, had slechts 21,31 tellen nodig om 400 km/h te bereiken en remde in recordtijd ook weer terug naar stilstand.
Koenigsegg haalde Regera weer van stal
Dat kon Koenigsegg niet over z’n kant laten gaan, want voorheen waren die records van het kleine Zweedse supersportwagenmerk. Dus hebben Christian von Koenigsegg en zijn kompanen de oude vertrouwde Regera weer van stal gehaald.
Nieuwe banden en een betere ondergrond
Heeft Koenigsegg het vermogen van de hypercar verhoogd of de aerodynamica verbeterd? Nee, er iets veel eenvoudigers aan de hand. De Regera is op nieuwere banden gezet, Michelin Cup 2 R’s, en op een betere ondergrond losgelaten.
Die vond de fabrikant op een verlaten vliegveld, waar een coureur in 20,68 seconden naar 400 km/h ging. En daarmee is de Regera 0,63 seconden sneller dan de Rimac Nevera.
Welke nieuwe records zijn er nog meer? Van 0 naar 400 km/h naar 0 in 28,81 seconden en van 0 naar 250 mph in 21,35 seconden. Eat that, Rimac! Of zoals Christian het zei: “De Regera is nog steeds de koning.”
Mate en Christian zijn vrienden
Rimac-topman Mate Rimac kan er om lachen. Hij postte een foto van hem en Christian op Facebook met daarbij de tekst: “We zijn nog steeds vrienden. Maar de strijd is nog niet gestreden…”
Koenigsegg Regera opgevolgd door Jesko
De 1500 pk leverende Regera is overigens al uit productie. Er zijn tachtig exemplaren van gemaakt. Het model dat het stokje overneemt, is de Jesko, die er in twee versies is: Attack en Absolut. Bij die laatste draait het vooral om de topsnelheid van ruim 480 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto