Autovisie
Autovisie Nieuws 14 jun 2022
Leestijd: 3 minuten

Dit is de allereerste Bugatti Centodieci voor een klant

De aller-, allereerste Bugatti Centodieci heeft het Bugatti Atelier in het Franse Molsheim verlaten. De bolide werd in gezelschap van de EB110 aan de gelukkige koper gepresenteerd. Niet verwonderlijk dat die EB110 bij de plechtigheid aanwezig was. Met de Centodieci brengt het legendarische merk een ode aan de inmiddels 30 jaar oude voorganger.

10 keer Bugatti Centodieci a 8 miljoen euro! – Sjoerds Weetjes #144

Het was ter gelegenheid van het 110e jaar na de oprichting van Bugatti als autofabrikant dat het huidige management en de designafdeling twee limited editions op basis van de Chiron-architectuur presenteerde. Alweer in 2019 toonde Bugatti de La Voiture Noire en de Centodieci. Laatstgenoemde komt er in een oplage van tien exemplaren, terwijl het andere model een echte one-off is. De La Voiture Noire staat inmiddels al geruime tijd bij een Zwitserse Bugatti-verzamelaar in zijn collectie. De beste man was overigens de eerste en enige klant die de sportcoupé met retro-elementen kreeg aangeboden. Hij hapte meteen toe, ondanks het prijskaartje van 11 miljoen euro, exclusief belastingen.

Bugatti Centodieci

Designelementen

Nu start Bugatti met de levering van de Centodieci. De eerste van de acht miljoen euro (exclusief belastingen) kostende sportcoupé gaat de weg op. De in ’EB110 Blue’ gespoten Centodieci is een ode aan de EB110. De designafdeling onder leiding van Achim Anscheidt koos niet specifiek voor één versie van die inmiddels uiterst prijzige EB110. De heren en dames namen elementen van zowel de GT- als Super Sport-versie.

Karakteristiek binnen het ontwerp is de kleine hoefijzervormige grille met luchtroosters aan weerskanten, de horizontaal liggende lichtunits. Ook de zwart gelakte a-stijl en het wielontwerp neemt de Centodieci van de EB110 over. Specifiek naar de Super Sport verwijst het paneel achter het portier. De ronde gaten is een handelsmerk van de snelste EB110-uitmonstering. Aan de achterzijde flirt de achterruit met het verleden. De ovale achterlichtunits en het rooster achterop zijn voor de Centodieci opnieuw geïnterpreteerd, maar kenners leggen direct de directe link.

In lijn met de EB110

Dat geldt ook voor de aankleding van het interieur met het specifieke bekledingsmotief. Voor de eerste Centodieci heeft de koper zich laten inspireren door de EB110 GT. Nogal logisch, aangezien de beste man ook een EB110 GT in de collectie heeft. Sterker nog, ook de klassieke Bugatti op de foto’s zijn van de klant. de fabrikant claimt dat de aankleding van het interieur zestien weken in beslag neemt.

Onthulling in 2019

Waar de EB110 destijds in Italië werd ontworpen en in de fabriek in Campogalliano het levenslicht zag, daar wordt de Centodieci op de heilige grond van Ettore Bugatti in het Franse Molsheim vervaardigd. Toch had de preview van de Centodieci, waar Autovisie als enige medium uit Nederland aanwezig was, in Italië in de oude EB110-fabriek plaats. Deze ‘Fabricca Blu’ kleurt eveneens blauw, zoals de eerste Centodieci.

Na drie jaar kan Bugatti eindelijk beginnen met de bouw van 10 auto’s

Bugatti is begonnen met ontwikkeling Centodieci

Lagere topsnelheid

De nieuwste sportwagen van de Franse hypercarfabrikant beschikt over de W16-motor met zijn slagvolume uit de Chiron. De krachtcentrale achterin, die voor het eerst onder een glazen afdekplaat ligt, produceert dit maal 1600 pk, 100 pk meer dan de Chiron. Hij is in staat om een topsnelheid van 380 km/h te halen. Dat is lager dan de Chiron (420 km/h) en hoger dan de Chiron Pur Sport (350 km/h), maar gelijk aan die van de 1500 pk sterke Divo. Bij de Centodieci ligt de focus op bochtsnelheid en niet op rechtuitsnelheid. De wielstanden, banden en downforce-waardes zorgen ervoor dat de fabrikant de sportcoupé op ‘slechts’ 380 km/h moet begrenzen.

Bugatti Centodieci in Nederland

Zover bekend is er geen Centodieci aan een Nederlander verkocht. Uit de reeks van few-off Bugatti’s is er één in Nederlandse handen, een Divo. Van de EB110 kwam er vorig jaar weer een EB110 Super Sport naar Nederland, maar die auto staat, net als de Divo, niet op Nederlands kenteken. Van de EB110 zijn er momenteel drie stuks geregistreerd. Van de Chiron vijf en van de Veyron vijf. Er verblijven meer exemplaren in ons land.

Video Bugatti

Ode aan Bugatti EB110

Drie maal Bugatti Type 35

Onthuld: Bugatti’s productoffensief

Exclusief: Bugatti Divo

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.