Dit is de Auto van het Jaar 2022!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FCOTY-Repo-125-van-134-1.jpg)
Het is zover: we weten wat de Auto van het Jaar 2022 is. De Kia EV6 gaat er met de prijs vandoor!
Fotografie: Martijn Bravenboer
De Koreaanse EV kreeg 279 stemmen. Daarmee komt de Kia EV6 in een illuster rijtje van winnaars. Vorig jaar ging de Toyota Yaris er met de prijs vandoor, terwijl de Peugeot 208 in 2020 nog won. Het is drie jaar geleden dat een elektrische auto er met de prijs Auto van het Jaar vandoor gaat. In 2019 won de Jaguar I-Pace. De allereerste auto die won was de Rover 2000, in 1964.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FCOTY-Repo-26-van-134.jpg)
De Nederlandse jury bestaat uit Frank Buma (ANWB), Jaco Bijlsma (Autovisie) en Peter Hilhorst (Autovisie/De Telegraaf). Samen gaven ze de Cupra Born 1 punt, de Peugeot 308 2 punten. De Ford Mustang Mach-E ontving er 5, terwijl de Skoda Enyaq iV er 9 kreeg. De Kia EV6 en Renault Megane E-Tech kregen er respectievelijk 22 en 10. De Hyundai Ioniq 5 was met 26 punten favoriet.
Vrijwel iedereen elektrisch
Dat er een elektrische auto nu weer Auto van het Jaar is, is niet gek. Zes van de zeven finalisten hebben immers een elektrische aandrijflijn. De Cupra Born, Skoda Enyaq, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach-E en Renault Megane E-Tech zijn allemaal volledig elektrisch. Enkel de Peugeot 308 is te krijgen met een verbrandingsmotor. Op termijn komt daar eveneens een elektrische versie van.
Wat de Auto van het Jaar 2022 zou worden, was tot het eind van de verkiezing spannend. De juryleden gaven veel punten aan de Renault Megane E-Tech Electric, maar ook aan de Hyundai Ioniq 5. Laatstgenoemde EV is uiteraard de technische evenknie van de Kia EV6 en maakt gebruik van hetzelfde sterke platform, genaamd E-GMP.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FCOTY-Repo-93-van-134.jpg)
Wat de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 zo bijzonder maakt, is dus dat platform. Beide modellen werken op 800 volt, waardoor de auto’s onder andere zeer snel kunnen laden. Met een maximaal vermogen van 240 kW is het mogelijk om binnen 20 minuten van 10 naar 80 procent te laden. Geen enkele auto in de prijsklasse van beide modellen kan dat evenaren. Enkel de geavanceerde en veel duurdere Audi E-Tron GT en Porsche Taycan doen iets vergelijkbaars. Daarnaast zijn beide auto’s met een wielbasis van 3 meter zeer ruim, hebben ze een flinke range en een fraai interieur.
Ioniq 5 derde
De Kia EV6 gaat er dus met de prijs vandoor, al volgde de Ioniq 5 ‘m op de voet. Met 261 punten komt de andere Koreaanse EV op de derde plek. De Renault Megane E-Tech Electric gaat er met het zilver vandoor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FCOTY-Repo-127-van-134.jpg)
Dit is de uitslag van de Auto van het Jaar-verkiezing:
- Kia EV6 (279 stemmen)
- Renault Megane E-Tech Electric (265)
- Hyundai Ioniq 5 (261)
- Peugeot 308 (191)
- Skoda Enyaq iV (185)
- Ford Mustang Mach-E (150)
- Cupra Born (144)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had