Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Dolphin
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de BYD Dolphin.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
BYD Dolphin
Autovisie rijdt de BYD Dolphin in de Comfort-uitvoering. Pas vanaf dat uitrustingsniveau komt de 60,4 kWh-accu (met 427 kilometer actieradius) binnen bereik voor het bedrag van 35.490 euro rijklaar.
De elektrische auto beschikt over multilink-achterwielophanging, DC-laden tot 88 kW, 204 pk, maar ook stoelverwarming en parkeersensoren aan de voorzijde.
De daadwerkelijke actieradius van de BYD Dolphin
De test met de BYD Dolphin was bij een temperatuur die amper boven het vriespunt uit kwam. Deze temperatuur heeft grote invloed op de actieradius.
BYD’s in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde ‘blade’-accu met bovengemiddeld grote en stabiele cellen lijkt vooral nuttig om de kosten laag te houden. van de meer dan 427 kilometer actieradius hielden we in praktijk niet meer dan 341 kilometer over. Het verbruik lag met 18,2 kWh per 100 kilometer fors hoger dan de opgegeven 15,9 kWh per 100 kilometer. Let wel, alle accu’s van elektrische auto’s presteren met lage temperaturen slechter.
BYD | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 15,9 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 18,2 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/Gemeten | 427 km/341 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 89 kW |
Laadtijd 10-80%/Gemeten | 40 min./40 min. |
Aan de snellaadpaal BYD Dolphin haalde wel exact de beloofde 89 kW, maar daarvan is bij 50 procent state of charge nog maar 50 kW over. Zodoende sta je (zoals door de fabrikant ook wordt beloofd) wel 40 minuten te wachten voor een 10 tot 80 procent-laadbeurt.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Hup, daar is Willem met de vernieuwde BYD Tang’
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
BYD gaat mee met hot hatch-hype en toont 422 pk sterke Seal 06 GT
-
Megadeal: BYD levert extreem veel auto’s aan Uber-chauffeurs
-
Door Turkse fabriek komt goedkope Chinese EV naar Europa
-
BYD’s met 14.000 euro korting, dit is waarom
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Seal U
-
Waarom Chinese auto’s mogelijk vanaf deze week duurder worden
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?