Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Mini Cooper E.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Mini Cooper E
Autovisie rijdt de Mini Cooper E met het 40,7 kWh (bruto) accupakket. Deze is gekoppeld aan een 184 pk elektromotor die de voorwielen aandrijft. Volgens de WLTP-meetmethode komt de elektrische auto 295 kilometer ver op een acculading. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
De omstandigheden tijdens de verbruiksmeetronde waren perfect, met zowel een airco als verwarming die vrijwel geen stroom trokken en matige wind.
De gemeten actieradius was met 285 kilometer slechts 10 kilometer onder de fabrieksopgave van de Mini Cooper E. Niettemin blijft het bereik minder dan 300 kilometer, waarbij je met louter snelwegkilometers zelfs niet op meer dan 230 kilometer mag rekenen.
Verbruik en Milieu | Mini Cooper E |
---|---|
WLTP-verbruik (gemiddeld) | 14,2 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 12,9 kWh/100 km |
Actieradius (WLTP/gemeten) | 295/285 km |
Laadtijd 10-80% (WLTP/gemeten) | 27 min./27 min. |
Max. gemeten laadsnelheid | 72,5 kW |
Dankzij de warmtepomp zal het verbruik in de kou vast vrij stabiel zijn, maar toch kunnen we ons voorstellen dat de Mini Cooper met grote accu voor veel klanten een must is. Van de maximale laadsnelheid van 75 kW zijn we voor een auto in deze prijsklasse niet onder de indruk. Zelfs met zo’n kleine accu duurt een 10 tot 80 procent lading nog 27 minuten.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Mini Cooper E? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Lancia Ypsilon.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q4 e-tron
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de KGM Torres EVX