Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Smart #3
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Smart #3.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Smart #3
De Smart #3 die Autovisie rijdt is uitgerust met een 66 kWh accupakket waarvan 62 kWh bruikbaar is. Aan het accupakket is een 272 pk elektromotor gekoppeld die de achterwielen aandrijft.
De daadwerkelijke actieradius
Volgens de WLTP-meetmethode haalt de Smart #3 een actieradius van 455 kilometer. Met goed anticiperen haalden we op ons vaste verbruikstraject bij 10 graden Celsius en een stevige zuidwestenwind een score van 19 kWh per 100 kilometer. Daarmee valt hij stil na 326 kilometer.
Betere weersomstandigheden kunnen vijftig kilometer meer opleveren voor de Smart #3.
WLTP-verbruik gemiddeld | 16,3 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 19,0 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/Gemeten | 455 km/326 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 158 kW |
Laadtijd 10-80%/Gemeten | 30 min./28 min. |
Met een leeggetrokken accu ontstaat het volgende beeld aan de snellader. De Smart startte vanaf 10 procent restcapaciteit boven 150 kW om dat richting 40 procent stapsgewijs af te bouwen tot 128 kW, 100 kW bij 50 procent en 67 kW bij 70 kW en 61 kW bij 80 procent. Uiteindelijk had hij 28 minuten nodig om van 10 naar 80 procent te laden.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Smart #3, lees dan hier de dubbeltest met de Renault Megane E-Tech.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace