Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G9
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Xpeng G9.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
De Xpeng G9
Autovisie rijdt de Xpeng G9 als RWD Long Range, die op een volle batterij 570 kilometer ver zou moeten komen. Voor 4.000 euro minder is er de RWD Standard Range met 460 kilometer range.
Xpeng G9 | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 19,4 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 22,4 kWh/100 km |
WLTP-actieradius | 570 km/416 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 172 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 40 min |
Tijdens de test stond de EV op winterbanden en was de buitentemperatuur van 7 graden. Ook stond er redelijk wat wind.
Het daadwerkelijke verbruik
Het gemeten verbruik was met 22,4 kWh/100 km hoger dan de opgegeven 19,4 kWh/100 km. De daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G9 bedroeg tijdens de test 416 kilometer.
Opladen Xpeng G9
De Xpeng G9 tot 300 kW kan snelladen, zodat je in het gunstigste geval al na 20 minuten weer onderweg bent na een 10 tot 80 procent-laadbeurt.
Wij haalden ondanks voorverwarmen van het accupakket tweemaal niet meer dan 171,5 kW aan een 350 kW-lader van Fastned, zonder duidelijke oorzaak. Maar je hoeft niet heel lang te wachten, omdat de maximum laadsnelheid tot dicht bij de 80 procent state of charge wordt volgehouden.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q4 e-tron