Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FZR-V-vs-RAV4-44-van-99.jpg)
Autovisie test niet alleen elektrische auto’s op hun actieradius en verbruik, ook bij benzine en hybride auto’s meten we wat ze in praktijk verbruiken. Ditmaal testen we hoe zuinig de nieuwe Honda ZR-V is.
Het verschil tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke verbruik is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde verbruik in de praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe zuinig de auto echt is.
De Honda ZR-V
Honda heeft decennialange ervaring met hybride-aandrijflijnen die in de praktijk ook echt een laag verbruik realiseren. Maar hoe zuinig is de aandrijflijn nou echt in praktijk?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FZR-V-vs-RAV4-99-van-99.jpg)
We rijden de Honda ZR-V Full Hybrid Advance. Dat is codetaal voor een gecombineerd vermogen van 184 pk op de aangedreven voorwielen. De spil daarin is een continu variabele transmissie die als dirigent optreedt voor een 143 pk sterke 2,0-liter viercilinder en een duo elektromotoren. Een grote met 184 pk en een kleinere die ook als generator functioneert.
De prijzen starten bij 48.375 euro voor een Elegance en eindigen bij de Advance van 53.250 euro.
Er zijn meerdere aandrijfcombi’s mogelijk van puur elektrisch, waarin de 2,0-liter benzinemotor de hoofdrol laat aan de elektromotor en de viercilinder via een generator de accu bijlaadt. Maar boven 100 kilometer per uur komt de aandrijving van de Honda ZR-V steeds meer voor rekening van de verbrandingsmotor, omdat de e-motor anders op een te hoog toerental moet draaien.
Het daadwerkelijke verbruik
Het effect daarvan is voelbaar, want de kwiekheid tot 100 kilometer per uur wordt daarboven minder. Het knappe is dat de continu variabele transmissie de verschillende samenstellingen perfect in elkaar laat overvloeien, waardoor je nauwelijks merkt wat er precies gebeurt. Bovendien klinkt hij onder volle acceleratie lekker met een kernachtige brul van de viercilinder en er zijn kunstmatige versnellingen om het geluid synchroon te laten lopen met de acceleratie. Met als bonus een formidabel zuinig verbruik van 1 op 20,8 op onze ecorun van 100 kilometer met daarin alle denkbare snelheidslimieten.
WLTP-Verbruik gemiddeld | 5,8 l/100 km |
Gemeten verbruik | 4,8 l/100 km |
Actieradius (WLTP/gemeten) | 1.188 km |
Milieulabel | B |
CO2-Emissie | 130 g/km |
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze zevenzits JDM-auto is nu een betaalbare occasion
-
Waarom het kwakkelende Nissan een fusie met Honda ineens niet meer wil
-
Deze futuristische, elektrische Honda’s komen in 2026 al op de markt
-
Hoe deze twee superschattige Honda’s voor elkaar gemaakt zijn
-
Officieel! Honda, Nissan en Mitsubishi praten over fusie
-
Deze vier klassiekers en youngtimers gaan meer waard worden
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader