Dit is de dikste (en sterkste) Fiat Panda ooit
De Fiat Panda heeft al verschillende keren indrukwekkende rallykleding aangedaan, maar dikker dan dit exemplaar is-ie nog nooit geweest. Dit is de Pandamonium van M-Sport!
Voor wie M-Sport niet kent: dat is een bekend Brits autosportteam, dat vooral bekend is als het Ford World Rally Team. Maar hun laatste creatie is niét een Fiesta, maar een krankzinnige Fiat Panda van de allereerste generatie. Alhoewel…
Fiesta R5
De Britten hebben een originele, voor het asfalt bestemde Fiat Panda genomen en die flink onder handen genomen. Onderhuids is het namelijk een Fiesta R5, een van de modellen die M-Sport al sinds 2013 bouwt voor de mondiale rallykampioenschappen.
De Panda maakt zelfs gebruik van het chassis van die auto. Om dat mogelijk te maken is het complete koetswerk van de Panda met 36 centimeter verbreed. Daarvoor zijn wel de wielkasten van het originele Italiaanse model aangepast en heeft M-Sport exemplaren geplaatst die doen denken aan die van de iconische Groep B-auto’s.
Ruim 300 pk
Onder de kap ligt ook dezelfde motor als in die Fiesta R5. Dat is dus de bekende 1,6-liter EcoBoost-motor. Die is voor de ‘Panda’ getuned tot 304 pk en 450 Nm. Al dat vermogen en koppel wordt via een sequentiële vijfbak van Sadev naar alle vier de wielen gestuurd. Wil je de Panda uitgebreid zien, kijk dan verder in onderstaande video:
Het interieur is volledig gestript, en natuurlijk is er een FIA-rolkooi ingebouwd. De twee stoelen hebben zespuntsgordels, de achterste zitrij is verwijderd. Daar is nu ruimte om een extra set wielen te plaatsen.
Meer projecten op komst
Deze extreme Panda is in opdracht van een klant gebouwd. Hij of zij (de identiteit is niet bekendgemaakt) wil op zowel het asfalt als onverhard terrein met deze rallybom kunnen spelen. En dus blijft het ook bij dit ene exemplaar. Toch kunnen we de komende jaren meer verwachten van M-Sport. Baas Malcolm Wilson heeft namelijk gezegd dat deze Panda “een van de eerste exemplaren uit een nieuw tijdperk van op maat gemaakte, kleine projecten is.” Zijn bedrijf is volgens hem klaar om allerlei unieke aanvragen van nieuwe klanten te accepteren. Klinkt goed, toch?
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace