Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 12 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

Ford doet (niet) mee met eigen Caddy: dit is de nieuwe Tourneo Connect

Nu de MPV bijna uitgestorven is, leeft er een ander segment op. Die van praktische personenwagens op basis van bestelbussen. Ford doet ook (weer) mee met de Tourneo Connect.

Kijk je voor ‘t eerst naar het front van de nieuwe Tourneo Connect, dan valt ‘t niet op. Maar bekijk de achterzijde van de nieuwkomer en je weet het direct: dit is een op de Volkswagen Caddy gebaseerde personenwagen. Ford kiest wel voor een eigen achterklep en indeling voor de achterlichten, de Tourneo Connect is onmiskenbaar een Caddy.

MEB

Niet zo gek, want Ford leent de MQB-basis van Volkswagen voor deze Tourneo Connect. Dat is overigens voor ‘t eerst, maar de twee partijen gaan in de toekomst nauwer samenwerken. Zo word Fords volgende elektro-auto ook een model met de bekende MEB-architectuur als basis. Ford rept overigens in het persbericht van deze Tourneo Connect met geen woord over de VW-broer.

Hoewel Ford er een eigen saus overheen heeft gegooid, is de Tourneo Connect onmiskenbaar een Caddy. Niet alleen door een blik op het exterieur en dus met name de achterzijde te richten, ook binnenin zijn er flinke overeenkomsten. De indeling van het dashboard is in grote lijnen direct afkomstig van de Caddy, al geeft Ford het model uiteraard een eigen stuurwiel mee.

Ford profiteert

Het infotainmentscherm meet minstens 8,25-inch, een 10-inch groot exemplaar is optioneel. Dat geldt ook voor het 10,25-inch digitale instrumentarium. Wie goed kijkt op de afbeeldingen, herkent de interface van de huidige Volkswagen-modellen. En dat is in dit segment positief, want de nieuwe Caddy legt de lat op het gebied van digitale voorzieningen een stukje hoger. Daar profiteert Ford nu dus ook van.

En dus pakt Ford ook uit wat betreft veiligheid. Er zijn in totaal 19 rijhulpsystemen. Een rijstrookassistent, cruise control, hellingassistent, parkeersensoren vóór en achter én een automatisch noodremsysteem zijn allemaal standaard. Wie meer wil, kan ook adaptieve cruise control, een dode hoekwaarschuwing en verkeersbordherkenning bestellen.

EcoBoost of TSI?

Op de lijst met aandrijflijnen zien we ook geen verrassingen. In de nieuwe Tourneo Connect zien we bekende TSI-motoren, die Ford echter met een hoop trots EcoBoost-motoren noemt. Het gaat om een 1,5-liter viercilinder met 114 pk die VW ook in de Caddy levert. Dieselen kan met 112 of 122 pk, waarbij laatstgenoemde variant ook leverbaar is met vierwielaandrijving. Het betekent overigens ook dat deze Tourneo Connect niét als elektrische bestelbus verschijnt.

Dit is waarom er geen elektrische Volkswagen Caddy komt

Allemaal geen vreemde zaken in dit segment, trouwens. In de wereld van bestelwagens worden al decennia lang modellen uitgewisseld, zoals ook het geval is bij Stellantis en bijvoorbeeld Renault en Mercedes-Benz. Bovendien zou deze Tourneo Connect een mooie toevoeging zijn aan het Nederlandse bestelbusgamma, daar Volkswagen geen personenversie van de Caddy voert. Maar helaas: ook Ford Nederland ziet geen heil in deze personenwagenversie. Wel geeft deze auto een goede indruk van de nog te introduceren Transit Connect, aldus de importeur. Wie een personenwagen wil op basis van een bestelbus, moet dus ergens anders aankloppen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.