Dit is de Toyota Yaris van Mazda
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FMAZDA2_HYBRID_117.jpg)
Klinkt misschien gek, maar dat is het niet. We wisten namelijk al dat Toyota de opvolger van de huidige Mazda 2 zou gaan maken. Dit is ‘m!
Mazda noemt enkel dat deze auto het resultaat is van een samenwerking met Toyota, maar de nieuwe 2 is zo goed als identiek als de huidige Toyota Yaris. Geen enorm probleem, want die auto werd vorig jaar nog uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2021. Bovendien is het de allereerste volledige hybride voor Mazda, en die kan het merk goed gebruiken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FMAZDA2_HYBRID_095.jpg)
Andere logo’s
Optisch is het dus een licht aangepaste Toyota Yaris, al gaan de verschillen niet veel verder dan de logo’s op de voor en achterzijde van de auto. Daar prijken nu uiteraard Mazda-badges. Hetzelfde geldt voor het interieur, want daar verraadt enkel het logo op het stuur dat het hier om een Mazda2 gaat. Minimaal detail is de rode strip die de achterlichtunits van de Yaris met elkaar verbindt. Dat element mist op de nieuwe b-segmenter van Mazda. Oh, en op de vloermatten staat natuurlijk ook Mazda.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FMAZDA2_HYBRID_045.jpg)
Onderhuids kun je dus ook al raden wat er allemaal gebeurt. Mazda lepelt de hybride aandrijflijn van de Yaris in de nieuwe 2. Of beter gezegd: Toyota levert deze nieuwe auto’s niet af met een Toyota-, maar met een Mazda-logo. De Japanse autogigant bouwt het nieuwe model van Mazda namelijk in dezelfde faciliteiten (Tsjechië en Frankrijk) als de eigen Yaris. En dus krijgt de nieuwe 2 ook de 116 pk sterke hybride aandrijflijn uit die Yaris, bestaande uit een 1,5-liter drieclinder en een 59 kW sterke elektromotor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FMAZDA2_HYBRID_001.jpg)
Verbruik Mazda2
Mazda geeft al wat details vrij over de prestaties van de aandrijflijn. Sprinten naar 100 km/h doet de 2 in 9,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 175 km/h. Afhankelijk van 15- of 16-inch schoeisel is de CO2-uitstoot 87 of 92 gram per 100 kilometer. Het verbruik komt neer op 1 op 25/1 op 26,3.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FMAZDA2_HYBRID_068.jpg)
Al met al is het voor Mazda een zeer belangrijke auto om de nieuwe doelstellingen te halen. De fabrikant wil de gemiddelde en complete (well-to-wheel) CO2-uitstoot van diens wagenpark tegen 2030 namelijk met 50 procent hebben verminderd. Om dat te realiseren, heeft de autobouwer dit soort samenwerkingen nodig. Mazda is immers zelf niet groot genoeg om enkel op eigen houtje het modellenaanbod te elektrificeren. En dus is de samenwerking met Toyota een heel handige.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FMAZDA2_HYBRID_119.jpg)
Introductie
De nieuwe Mazda2 verschijnt in het voorjaar van 2022 op de Nederlandse markt. Prijzen en verdere specificaties over het gamma worden later bekendgemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had