Dit is het daadwerkelijke verbruik van de BMW X5 (xDrive50e)
Autovisie test niet alleen elektrische auto’s op hun actieradius en verbruik, ook bij benzine en hybride auto’s meten we wat ze in praktijk verbruiken. Ditmaal testen we hoe zuinig de nieuwste BMW X5 is.
Het verschil tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke verbruik is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde verbruik in de praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe zuinig de auto echt is.
De BMW X5 xDrive50e
Het meest recente model waarop we de hand konden leggen, was de BMW X5 ‘Life Cycle Impulse’ die uiteraard ook weer met verbeterde stekkerhybride-aandrijflijn leverbaar is. Met een bijgepunt ontwerp, meer comfort(opties) en BMW’s inmiddels bekende interieur met breedbeeldscherm zou de X5 weer helemaal klaar moeten zijn voor de tweede helft van zijn levensloop.
De plug-in hybride-aandrijving en het bijbehorende schertsbedrag aan bpm maakt van de xDrive50e ruimschoots de voordeligste X5-variant. Tot en met november is er voor 96.512 euro nog een Launch Edition met wat leuke opties leverbaar, maar daarna krijg je voor een ton nog maar 144 euro wisselgeld als de keuze op een 50e valt. De BMW X5 overtuigt met klinkende cijfers: 490 pk, 700 Nm, 110 kilometer elektrische actieradius en 3.500 kilo geremd trekgewicht.
Het daadwerkelijke verbruik
Na 80 kilometer heb je in de BMW doorgaans nog een kilometer of 20 à 30 elektrische actieradius over. De accu in de X5 is met een bruikbare inhoud van 25,7 kWh fors en het verbruik is met 8,4 liter per 100 kilometer lager dan de Jeep Grand Cherokee.
Met kleinere wielen was de opgegeven 110 kilometer waarschijnlijk haalbaar geweest. Ondanks dat na het leegrijden van de accu in de BMW een drieliter zes-in-lijn turbomotor aan het werk gaat, bleek het verbruik van die krachtbron ook duidelijk lager dan de tweeliter in de Jeep.
Dit is hoe duur je de goedkoopste elektrische Mini kan maken
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen