Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 8 jun 2024
Leestijd: 2 minuten

Dit is het daadwerkelijke verbruik van de MG 3

Autovisie test niet alleen elektrische auto’s op hun actieradius en verbruik, ook bij benzine en hybride auto’s meten we wat ze in praktijk verbruiken. Ditmaal testen we hoe zuinig de MG 3 is.

Het verschil tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke verbruik is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde verbruik in de praktijk met bijvoorbeeld airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe zuinig de auto echt is.

De MG 3

Autovisie rijdt de MG 3 met de zuinige (stekkerloze!) hybride-aandrijving. Deze bestaat uit een 1,5-liter viercilinder en een duo elektromotoren, plus een drietraps automaat met dubbele koppeling. Deze aandrijflijn is goed voor 195 pk.

Het daadwerkelijke verbuik

De cijfers die op de digitale teller van de MG voorbijvliegen bij een acceleratie met vol vermogen, mag je net als het motorvermogen gerust tot de GTI-klasse rekenen. Met een 0-100 tijd van 7,1 seconden laat je menig auto stomverbaasd achter bij het stoplicht. Een échte GTI is het evenwel niet, omdat vermogen vragen in de 3 Hybrid een beetje is zoals de doos met chocolade van Forrest Gump: je weet nooit precies wat je gaat krijgen.

MG
WLTP-verbruik gemiddeld4,4 l/100 km
Gemeten verbruik4,5 l/100 km
Actieradius (WLTP/gemeten)800 km
MilieulabelA
CO2-emissie100 g/km

Overigens is de MG alleen zo snel als er voldoende energie in de accu resteert. Daarvoor zorgt de auto normaliter automatisch door de tweede elektromotor als generator te gebruiken, maar na enkele acceleraties op vol vermogen (of waarschijnlijk ook een poos bergop rijden) is de accu leeg en staat de 1.5 er alleen voor. Dan is de 3 Hybrid ineens niet meer vooruit te branden. In die situatie zul je in Nederland echter niet gauw terechtkomen. Wat je in ons vlakke land wel mag verwachten, is een keurig verbruik. Wie voorzichtig aan doet, kan volgens onze meting zelfs 1 op 22,2 halen. Dat is iets meer dan opgegeven, maar bovenal een goede score.

De verbruiksronde

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de dubbeltest. Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Suzuki Swift en MG 3
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Wil je alles weten van de MG 3? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Suzuki Swift.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.