Zo klinkt de heerlijke Kimera EVO37, ode aan een rallyheld
Het is de laatste achterwielaangedreven auto die het World Rally Championship won, de Lancia 037. Van de rallylegende bouwt Kimera Automobili een bijzondere restomod die erg lijkt op het origineel. Op de plaatjes al heerlijk, en zo klinkt-ie ook!
Kimera Automobili noemt het model de EVO37, een verwijzing naar de oude Groep B-rallyauto op basis van de Lancia Beta MonteCarlo. Die heette namelijk ook 037. Bovendien is deze restomod historisch verantwoord: zo werken Sergio Limone en Vittorio Roberti mee aan het project. Dat zijn twee mannen die in de vorige eeuw ook aan de originele Lancia werkten. Bovendien dient voor de Kimera – net als bij het origineel – een Lancia Beta Montecarlo als basis.
Het geluid van een oude rally-viercilinder
In totaal komen er 37 exemplaren van de Kimera EVO37 op de markt. Een van de eerste modellen is onlangs op camera vastgelegd tijdens het Passione Engadina-evenement in Zwitserland, waarbij we onder andere kunnen genieten van diens heerlijke soundtrack.
Het geluid van de Lancia 037-restomod wordt geproduceerd door de originele 2,0-liter viercilinder van Lancia. Door naast de compressor ook een turbo toe te voegen en het motorblok intern te optimaliseren, levert-ie in de Kimera 505 pk en 550 Nm koppel.
Meer vermogen, dezelfde passie
De turbo dempt het snerpende geluid van de viercilinder, maar zorgt wel voor een stuk meer vermogen. Origineel leverde het motorblok overigens – in de versie met het meeste vermogen – 350 pk. Toen goed voor spectaculaire prestaties, maar deze moderne versie gaat uiteraard een stap verder. Zo moet-ie binnen vier seconden naar 100 km/h sprinten, terwijl het wagengewicht niet boven de 1000 kilogram uitkomt.
Kltanten kunnen overigens kiezen tussen verschillende transmissies. Ofwel een handgeschakelde versnellingsbak, of een sequentiële tranmissie. In alle gevallen wordt het vermogen enkel naar de achterwielen gestuurd.
Hoewel het de Kimera EVO37 lijkt op de oude Lancia 037, verschillen de twee op een paar punten elkaar. Naast het verschil in vermogen is de restomod langer dan het origineel, en is het plaatwerk van koolstofvezel in plaats van glasvezel gemaakt. Nieuwe wielen (19- of 20-inch), led-verlichting, een kortere overhang voor en achter en een flink hertekende voor- en achterklep maken van deze Kimera een prachtige retro-ode.
Even duur als een echte Lancia 037
Van de auto bouwt de Kimera slechts 37 exemplaren. De basisprijs is 480.000 euro zonder btw en – in ons land – bpm. Vanaf september worden volgens de fabrikant de eerste exemplaren uitgeleverd.
Een exclusief product dus, maar dat geldt ook voor de originele Lancia 037. Lancia bouwde samen met Abarth slechts 220 exemplaren voor straatgebruik en prijzen zijn de afgelopen jaren enorm gestegen. In 2016 was de allereerste 037 nog tussen de 320.000 en 400.000 euro waard. In 2020 is een Stradale voor 451.000 euro verkocht, terwijl momenteel nog het allereerste prototype (gebouwd door Abarth) voor minstens 700.000 euro van eigenaar mag verwisselen. Een goede investering lijkt het in ieder geval te zijn!
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Deze opvallende Italiaanse occasion voor 5.000 euro moet je liggen
-
Lancia Ypsilon laat het op één belangrijk punt liggen
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s