Dit is het interieur van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse
Over een maand presenteert Mercedes-Benz de volledig nieuwe S-Klasse. Vandaag laat het alvast het interieur van de luxe sedan zien.
Het meest in het oog springende detail van het nieuwe interieur is het grote, centrale en verticaal geplaatste aanraakscherm. Volgens het ontwerpteam is een verticaal geplaatst scherm veel praktischer dan een horizontaal geplaatst exemplaar. “Als je alleen al naar de navigatiefunctie kijkt, zie je dat je meer informatie wenst in de lengterichting dan in de breedte. Je kijkt vooruit in plaats van wat er naast je gebeurt. Een verticaal scherm is dan logischer”, zo liet Gorden Wagener, designbaas van Mercedes-Benz, eerder dit jaar al weten.
Minder knoppen
Toen moesten we het nog doen met beelden van de conceptversie van de S-Klasse. Vandaag zien we het nieuwe interieur van de productieversie van Mercedes’ vlaggenschip in vol ornaat. De fabrikant zegt daarvoor geïnspireerd te zijn door architectuur, mode en luxe yachten. In totaal bevat het nieuwe interieur 27 minder fysieke knoppen dan het voorgaande model. Veel functies worden dus bediend via het centrale aanraakscherm. Uiteraard kunnen verschillende functies ook worden bediend door middel van gebaren of spraakbediening. Het controleren van bijvoorbeeld de verlichting gaat echter nog wel via fysieke knoppen.
Ook bevat de nieuwe S-Klasse zogenaamde Energizing-programma’s om de bestuurder zo fit mogelijk te houden, zowel mentaal als fysiek. Denk daarbij aan interieurfilters die pollen, fijnstoffen en geuren buiten de auto houden. In sommige markten zal de filter ook de luchtkwaliteit in een gebied aan kunnen geven. Verschillende massageprogramma’s houden de inzittenden fysiek zo fit mogelijk.
Anticiperen
Om de bestuurder het zo makkelijk mogelijk te maken, kan het interieur van de S-Klasse ook anticiperen op bepaalde verkeerssituaties. Verschillende camera’s en sensoren houden de bestuurder in de gaten en passen interieurfuncties aan op de situatie. Zo kunnen de stoelen en spiegels automatisch door de auto worden aangepast om een zo goed mogelijke zitpositie te bieden. Kijkt de bestuurder over zijn schouder naar achter, dan zal de auto de zonneschermen in het raam automatisch openen.
De fabrikant voegt er echter aan toe dat in de eigenaar van de auto in meest belangrijke markten voor de S-Klasse (de VS en China) voornamelijk achterin zal zitten. Daarom is het interieur van de S-Klasse ook ontworpen met de eigenaar van de auto in het achterhoofd, zo stelt de fabrikant. De passagiers op de tweede zitrij hebben bijvoorbeeld toegang tot alle functies van het infotainmentsysteem, via maximaal drie aanraakschermen.
Première Mercedes-Benz S-Klasse
De wereldpremière van de Mercedes-Benz S-Klasse staat gepland van volgende maand. Ook verwachten we dit jaar nog de volledig elektrische versie van het vlaggenschip te zien: de EQS. Die auto toonde de Duitse fabrikant vorig jaar tijdens de IAA in Frankfurt, maar toen ging het nog om een prototype. De EQS staat overigens wel ver van de nieuwe S-Klasse af. Zo wordt de EQS op een ander platform gebouwd en krijgt de elektro-auto een heel ander koetswerk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen