Dit is hoe de Polestar 5 eruit komt te zien
Polestar is op de markt nog maar bij 2, maar is in diens kraamkamers natuurlijk al veel verder. We kunnen je alvast laten zien hoe het vijfde model van de autobouwer eruit komt te zien.
Onderstaande afbeeldingen zijn namelijk op 18 mei van dit jaar geregistreerd bij het Europees patentbureau. De ontwerper van deze digitale auto is Nahum Escobedo, ontwerper bij Polestar.
Polestar 5 is een Fastback
Wat de afmetingen van deze Polestar 5 zijn, is niet bekend. Het is wel een forse auto. Met name de overhang achter is flink. Het gaat hier bovendien om een fastback. Die is tegen de tijd dat het model wordt gelanceerd welkom, want het model volgt dan na de introductie van twee SUV’s. Toch weten we al meer over de auto, want het is een vervolg op de Precept die de autobouwer eerder al liet zien. In onderstaande video vertelt Sjoerd van Bilsen je alles over dat model.
Eind dit jaar stelt de fabrikant de 3 voor. Dat wordt een elektrische SUV, die de technische basis van de nieuwe Volvo XC90 (die Embla gaat heten) gebruikt. De Polestar 3 wordt zodoende dus een fors model. De daaropvolgende 4 wordt een kleinere SUV, of crossover. Zie het als concurrent van de aanstaande Porsche Macan, die eveneens elektrisch gaat. De Polestar 4 en 5 volgen in respectievelijk 2023 en 2024.
Met welke techniek Polestar voor de komende elektromodellen op de proppen komt, is nog even afwachten. Deze 5 zal namelijk níet op een platform staan dat ook door Volvo wordt gebruikt.
Connectie met Lotus
Het model gebruikt een aluminium architectuur, die echter niet exclusief voor het merk is. Lotus, het merk dat via Geely een connectie met Polestar heeft, zal de basis ook gebruiken voor een SUV en sportsedan.
Wel heeft het merk al ambities uitgesproken wat betreft laadsnelheden voor aankomende modellen. Polestar werkt samen met het Israëlische StoreDot, een producent van batterijen. Dat bedrijf stelt dat het in 2028 mogelijk is om in drie minuten 160 kilometer aan rijbereik bij te laden. Nog eens vier jaar later moeten auto’s die gebruikmaken van StoreDots techniek in staat zijn om hetzelfde aantal kilometers in 2 minuten bij te laden. Dat zijn natuurlijk schattingen, want dat is allemaal afhankelijk van de grootte van het accupakket, het verbruik van de auto en dus het bereik van het elektrische model. Deze batterijtechniek zal immers in verschillende auto’s (zowel grote SUV’s en gestroomlijnde sedans) komen te liggen, waardoor de ene auto na twee minuten laden niet even ver kan rijden als de andere.
Lees ook:
Ook interessant
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Weet jij waar BST voor staat in de naam Polestar Concept BST?
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?