Dit is hoe extreem veel Chinese auto’s er in 2022 uitkwamen
Nio, BYD, Polestar, Xpeng, MG, zo kunnen we nog wel even doorgaan. In 2022 kwamen er heel veel Chinese merken naar Nederland. Deze merken brachten ook massaal nieuwe modellen op de markt.
Dat het label ‘Made in China’ betekent dat iets goedkoop en van lage kwaliteit is, is achtergehaald. Toch zijn er veel mensen die geen Chinese auto willen kopen omdat ze niets met het land te maken willen hebben – zo lezen we uit veel reacties op social media.
Aandeel Chinese auto’s
Hoewel leven zonder producten die (deels) afkomstig zijn uit China lastig is, heb je bij het kopen van een auto wel een keuze en kan je voor een Europese, Japanse, Koreaanse of Amerikaanse auto kiezen. Al is Chinese onderdelen mijden wellicht lastig.
Toch wordt het aandeel van de Chinese auto’s steeds groter. Of beter gezegd, immens. In 2022 werden er in totaal 131 nieuwe auto’s gelanceerd of gepresenteerd. Dit is exclusief concepten, rebadged-modellen, facelifts en concepten. Het Engelse automedium Motor1 zocht uit hoe groot het aandeel van elk land en continent is.
47 procent van alle nieuwe auto’s komt uit China
Van 1 januari 2022 tot nu zijn er 62 nieuwe modellen uit China gelanceerd of gepresenteerd, gemiddeld vijf nieuwe personenauto’s per maand. Dit is 47 procent van het wereldwijde totaal.
Toyota Group heeft in 2022 de meeste voertuigen onthuld met 11 modellen. Op nummer twee staat SAIC met 10 modellen.
Meer Chinese en Europese SUV’s
De meeste auto’s die in 2022 zijn onthuld, waren SUV’s. Ruim 51 procent van de nieuwe auto’s had deze carrosserievorm. De fabrikanten die de meeste SUV’s uitbrachten zijn: SAIC, Geely, Honda en Stellantis. Stellentis is de Europese fabrikant die de meeste auto’s heeft uitgebracht. Alfa Romeo Tonale, Citroen C4 X, Fiat Fastback, Jeep Avenger, Maserati Grecale, en Peugeot 408. De Maserati GranTurismo telt nog niet mee omdat het interieur nog niet onthuld is.