Dit is hoe gevaarlijk de touchscreens in jouw auto zijn
Touchscreens zijn niet meer weg te denken uit nieuwe auto’s. Sommige modellen hebben amper nog fysieke knoppen. Hoewel dit voordelen heeft, is het een stuk minder veilig dan fysieke knoppen.
Het Zweedse magazine Vi Bilägare onderzocht hoeveel tijd het kost om touchscreens te gebruiken in plaats van fysieke knoppen. Hiervoor zijn meerdere auto’s gebruikt. Van een Volvo V70 uit 2005 tot een gloednieuwe BMW iX en Tesla Model 3.
Touchscreen nemen veel tijd in beslag
Deelnemers moesten verschillende taken uitvoeren terwijl zij een snelheid van 110 kilometer per uur reden. Eerst de stoelverwarming aanzetten, dan de temperatuur met twee graden verhogen, de ontdooier aanzetten, radio aanzetten en afstemmen op een specifiek station, de tripcomputer resetten, instrumentverlichting op laagste stand zetten en tot slot het centrale display uitschakelen.
In de Volvo nam de test gemiddeld zo’n 10 seconden in beslag. Bij de BMW iX deden de deelnemers en meer dan drie keer zo lang over. De MG Marvel R had volgens de studie de omslachtigste bediening met een tijd van 44,9 seconden. In de Volvo waren de deelnemers na zo’n 306 meter al klaar met de opdracht. Met de Marvel R werd gemiddeld 1372 meter gereden voor de test afgerond was.
Invloed van touchscreens op je reactietijd
Hoewel touchscreens er in veel gevallen mooi uitzien, veel functionaliteiten bieden en bovendien goedkoop te produceren zijn, heeft het hebben van weinig fysieke knoppen ook nadelen. Een bestuurder reageert normaal gesproken binnen een seconde wanneer hij of zij haar volle aandacht op de weg houdt. Bij gebruik van touchscreens neemt deze tijd met 57 procent toe.
Elektrische Tesla Roadster krijgt concurrentie van Polestar 06
Als je twee seconden je ogen van de weg houdt, kan dit de kans op een crash verdubbelen. Laat staan als je 20 seconden op een scherm moet kijken.
Aanraakschermen zullen niet meer verdwijnen
De expert die het onderzoek afnamen stellen, ondanks de verontrustende resultaten, dat het onnodig is om enkel terug te gaan naar fysieke knoppen. Zij pleiten voor een hybride-systeem dat bestaat uit een combinatie van fysieke knoppen en touchscreens. Iets wat veel autofabrikanten al implementeren.
Deze automerken hebben de beste en slechtste hightech-functies