Dit is waarom Daihatsu terug moet komen naar Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2Fdaihatsu-vision-copen3.jpg)
Daihatsu is al tien jaar weg uit Nederland. Missen we het merk? Deels, want als we dit studiemodel zo zien, worden we opeens helemaal nostalgisch naar de ontzettend leuke Copen.
In Japan is Daihatsu al enige tijd toe aan de tweede generatie Copen, die in 2014 op de markt kwam. Bij ons verkocht het inmiddels verdwenen merk tussen 2004 en 2011 de eerste generatie.
Daihatsu Copen is een kei-car
De Copen is een kei-car, wat onder meer betekent dat-ie binnen bepaalde afmetingen valt en dat bezitters bepaalde financiële voordelen krijgen. Zo zijn beide generaties slechts 3,4 meter lang.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2Fdaihatsu-vision-copen.jpg)
In Japan zorgt een piepklein, 660 cc driepittertje voor de aandrijving, maar in Europa kregen we de Copen met een 1,3-liter viercilinder. Het blok leverde 87 pk, wat prima is, gezien het wagengewicht van 850 kilo.
Deze occasion wil je: Suzuki Cappuccino, een (kei)leuk kleintje
Vision Copen een stuk groter
Het studiemodel hierboven staat eind deze maand op de Japan Mobility Show in Tokio en heet officieel de Vision Copen. Hij lijkt als twee druppels water op de eerste generatie Copen, maar is een stuk groter.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2Fdaihatsu-vision-copen2.jpg)
De Vision Copen is ruim 3,8 meter lang en komt dus dicht in de buurt bij de Mazda MX-5. Daihatsu heeft gekozen voor aandrijving op de achterwielen. Bij de gewone Copen worden de voorwielen aangedreven.
Deze occasion wil je: Honda Beat version Z, een speelse goedkope Kei car
Niet volledig elektrisch
Opmerkelijk genoeg is de Vision Copen niet volledig elektrisch. Hij heeft een 1,3-liter benzinemotortje met ruim 60 pk. Een handbak heeft de Daihatsu jammer genoeg niet. We spotten een automaat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2Fdaihatsu-vision-copen4.jpg)
Voor zover wij weten is de Copen het enige nog overgebleven kei-sportwagentje. Honda stopte in 2022 met de geweldige S660. Suzuki maakt de Cara en Cappuccino al sinds de jaren negentig niet meer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Unieke Japanse occasion te koop in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?