Remco Slump
Remco Slump Nieuws 24 jul 2023
Leestijd: 2 minuten

Dit is waarom de elektrische BMW M een trillende ‘versnellingsbak’ krijgt

Autofabrikanten halen allerlei kunstgrepen uit om elektrische auto’s niet als elektrische auto’s te laten aanvoelen. Hyundai introduceert op de Ioniq 5 N bijvoorbeeld een ‘versnellingsbak’. En dat vindt Frank van Meel, baas van BMW M, wel een goed idee.

We schrijven het woord ‘versnellingsbak’ met opzet tussen haakjes, want de Ioniq 5 N heeft geen transmissie en heeft er ook niet een nodig. Hyundai heeft er gewoon voor gezorgd dat de elektrische aandrijflijn van de hete crossover net doet alsof-ie schakelt.

BMW M komt met elektrische performancemodellen

Toyota werkt ook aan een gesimuleerde versnellingsbak voor EV’s en gaat zelfs nog een stapje verder dan Hyundai. Het merk probeert zelfs de werking van een koppeling na te bootsen, waardoor je de auto zelfs kunt laten ‘afslaan’.

BMW teaset nieuwe liefhebbersauto: dit is de M5 Touring

BMW M moet er op een gegeven moment ook aan geloven. Een elektrische M3 en M4 zijn echt geen verre toekomstmuziek meer. Topman Frank van Meel maakt zich alleen zorgen over de beleving.

Kunstmatige trillingen in een gesimuleerde transmissie

Hij vertelde WhichCar.com dat BMW M onderzoek doet naar gesimuleerde tandwielen (wat dat ook moge betekenen) en kunstmatige trillingen. Op die manier zou een elektrische M beter met de bestuurder kunnen communiceren wat er allemaal gebeurt.

Onderzoek: BMW-rijders zijn het ‘domst’, maar wie zijn het slimst?

In een auto met brandstofmotor kan de persoon achter het stuur aan allerlei sensaties, zoals geluiden en trillingen, voelen waar de limiet ligt, zonder de hele tijd naar het instrumentenpaneel te kijken.

Alleen Audi en Porsche gebruikte echte versnellingsbak

Een EV heeft over het algemeen één versnelling. Alleen Audi en Porsche passen in de E-Tron GT en Taycan een tweetraps transmissie toe. De Ioniq 5 N simuleert softwarematig een achttraps automaat met dubbele koppeling, door met de computer het koppel van de elektromotoren te reguleren.

Waarom de nieuwe BMW M2 (niet) voor echte liefhebbers is

Daarbij wordt de bestuurder van de Ioniq 5 N geholpen door het ‘geluid’ van de motoren, dat net kan doen alsof de elektrische Hyundai een 2,0-liter turbomotor heeft.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.