Dit is waarom de elektrische BMW M een trillende ‘versnellingsbak’ krijgt
Autofabrikanten halen allerlei kunstgrepen uit om elektrische auto’s niet als elektrische auto’s te laten aanvoelen. Hyundai introduceert op de Ioniq 5 N bijvoorbeeld een ‘versnellingsbak’. En dat vindt Frank van Meel, baas van BMW M, wel een goed idee.
We schrijven het woord ‘versnellingsbak’ met opzet tussen haakjes, want de Ioniq 5 N heeft geen transmissie en heeft er ook niet een nodig. Hyundai heeft er gewoon voor gezorgd dat de elektrische aandrijflijn van de hete crossover net doet alsof-ie schakelt.
BMW M komt met elektrische performancemodellen
Toyota werkt ook aan een gesimuleerde versnellingsbak voor EV’s en gaat zelfs nog een stapje verder dan Hyundai. Het merk probeert zelfs de werking van een koppeling na te bootsen, waardoor je de auto zelfs kunt laten ‘afslaan’.
BMW M moet er op een gegeven moment ook aan geloven. Een elektrische M3 en M4 zijn echt geen verre toekomstmuziek meer. Topman Frank van Meel maakt zich alleen zorgen over de beleving.
Kunstmatige trillingen in een gesimuleerde transmissie
Hij vertelde WhichCar.com dat BMW M onderzoek doet naar gesimuleerde tandwielen (wat dat ook moge betekenen) en kunstmatige trillingen. Op die manier zou een elektrische M beter met de bestuurder kunnen communiceren wat er allemaal gebeurt.
Onderzoek: BMW-rijders zijn het ‘domst’, maar wie zijn het slimst?
In een auto met brandstofmotor kan de persoon achter het stuur aan allerlei sensaties, zoals geluiden en trillingen, voelen waar de limiet ligt, zonder de hele tijd naar het instrumentenpaneel te kijken.
Alleen Audi en Porsche gebruikte echte versnellingsbak
Een EV heeft over het algemeen één versnelling. Alleen Audi en Porsche passen in de E-Tron GT en Taycan een tweetraps transmissie toe. De Ioniq 5 N simuleert softwarematig een achttraps automaat met dubbele koppeling, door met de computer het koppel van de elektromotoren te reguleren.
Daarbij wordt de bestuurder van de Ioniq 5 N geholpen door het ‘geluid’ van de motoren, dat net kan doen alsof de elektrische Hyundai een 2,0-liter turbomotor heeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is