Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Ftesla_semi_214-e1726562268206.jpg)
Deze week start de IAA Transportation in Hannover en voor de eerste keer staat Tesla daar met een kleine stand. Het merk bereidt zich voor op de introductie van de elektrische Semi in Europa. En dat betekent dat de brandweer alvast 190.000 liter water moet inslaan voor het geval er een in de fik vliegt.
Daarmee verwijzen we natuurlijk naar een recent ongeval in Californië, waarbij een Tesla Semi van de weg raakte en tegen een boom tot stilstand kwam. De elektrische vrachtwagen vloog in brand en dat zorgde voor zo’n helse vuurbal dat de naastgelegen snelweg zestien uur lang moest worden afgesloten.
Monsterklus voor brandweer
Uit een rapport van de National Transportation Safety Board (NTSB) blijkt dat het voor de brandweer een monsterklus was om de Semi te blussen. Er was niet alleen 190.000 liter water (!) voor nodig, maar ook de inzet van een blusvliegtuig om met brandvertragende chemicaliën een bosbrand te voorkomen.
Batterijen moeilijk te blussen
Het probleem was natuurlijk de enorme 900 kWh-batterij van de Semi. EV’s vatten niet vaker vlam dan voertuigen met een verbrandingsmotor, maar áls ze ontbranden, dan is het vuur moeilijker uit te krijgen. De individuele cellen van een batterij worden extreem heet en steken elkaar aan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Ftesla_semi_87-e1726562304291.jpeg)
Omdat het vrijwel onmogelijk is om bluswater ín de batterij te krijgen, laait het vuur daardoor telkens weer op. Sommige brandweerkorpsen werken met een container vol water waarin de brandende EV ondergedompeld kan worden.
Tesla Semi naar Europa
Afijn, terug naar waarmee we dit bericht begonnen: de Tesla Semi staat op de IAA in Hannover. En dat is niet het enige signaal dat duidt op een Europees debuut voor de Amerikaanse stekkertruck. Tesla zoekt in Nederland en Duitsland bijvoorbeeld ook een Business Development-manager voor de Semi.
Officieel is de Semi nog niet in productie, overigens. Dat zou in 2025 moeten gaan gebeuren. Toch rijden er al Semi’s rond, want Tesla heeft in de afgelopen twee jaar een kleine serie geleverd aan enkele grote bedrijven, zoals PepsiCo en Walmart.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo weinig Cybertruck-reserveringen heeft Tesla weten te verzilveren
-
Leasemaatschappij verlaagt boete contractbreuk voor Tesla-rijders met spijt
-
Deze AliExpress-gadget maakt einde aan grote Tesla-ergernis
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Aandeel Tesla met 50 procent gedaald! Dat is het Elon Musk-effect
-
Met deze Tesla Cybertruck houd je helemáál geen vrienden meer over
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Tesla-verkopen ingestort! Europeanen moeten niks van Musk hebben
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Voor 25.000 euro rijd je al een grote, elektrische premium-occasion
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying