Dit is waarom de Toyota GR86 een collector’s item wordt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FIMG_3450.jpg)
De Toyota GR86 moet nog op de Europese markt komen, of het einde van de compacte sportcoupé is alweer in zicht. Toyota Motor Europe zal de opvolger van de GT86 slechts twee jaar leveren.
Dat is fors korter dan de levenscyclus van de sportcoupé. Elders in de wereld gaat Toyota het model langer aanbieden, zoals in de Verenigde Staten en Japan. In Europa komen er nieuwe regels aan op het gebied van CO2-uitstoot en die staan een lange carrière van de GR86 dus in de weg. De GR86 zal in de toekomst een te negatieve invloed op de gemiddelde CO2-uitstoot van Toyota hebben, zo geeft de fabrikant aan.
Laatste in zijn soort
De GR86 is in Europa in 2022 en 2023 leverbaar, zo blijkt uit de woorden van Matt Harrison, de CEO van Toyota Motor Europe. Matt geeft aan dat de belangstelling voor de sportcoupé juist overweldigend is. Veel liefhebbers zien de GR86 als de laatste in zijn soort. Niet door zijn sportieve rijkarakter maar door zijn combinatie van een boxermotor met een handgeschakelde transmissie.
Test Toyota GR86
Toyota brengt de GR86 begin volgend jaar in Europa op de markt. Ook in Nederland verschijnt de sportcoupé op de prijslijst. Wat de nieuweling moet gaan kosten is nog niet bekend. De autobouwer moet de auto in zijn definitieve uitvoering voor Europa nog voorstellen. De Japanners lieten onlangs een select groepje journalisten al kennis maken met de GR86. Autovisie-testredacteur Dries van den Elzen nam achter het stuur van het prototype plaats. Hij deelde zijn bevindingen al eerder in deze video.
Grotere boxermotor
De GR86 is de opvolger van de GT86, die de autobouwer in 2012 lanceerde. Net als de vorige editie is het een 2+2 sportcoupé met voorin een boxermotor, achterwielaandrijving en een handbak. Voor de GR-editie kiest Toyota voor iets meer slagvolume, waardoor de krachtbron ook meer vermogen levert. De motor komt overigens uit de magazijnen van Subaru, die net als bij de GT86 betrokken was met de ontwikkeling van de sportcoupé. Subaru levert het model als BRZ. Van die ‘Sub’ was de eerste generatie ook in Nederland leverbaar. Voor de tweede generatie plant Subaru geen Europese carrière. De GR86 komt er met een 234 pk sterke 2.4-boxermotor. De krachtbron genereert een koppel van 250 Nm. Met de motor voorin snelt de GR86 in 6,3 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 226 km/h. Desgewenst kan de handbak vervangen worden door een automaat. Met die transmissie haalt de GR86 216 km/h en zit de coupé in 6,9 seconden op 100 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had